Svar: Vågen om natten - 12 mdr.
20. april 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Jette
Umiddelbart lyder det som om at jeres datter lige nu er inde i en periode, hvor hun drømmer og derfor sover uroligt, lydende hun siger, lyder til at være i søvne og kærtegn, beroligende ord osv. irriterer mere end de gavner fordi hun ikke er rigtig vågen og derfor ikke helt er i stand til at registrere, hvad der sker ...
Nogle gange vågner hun så helt op, kommer ind til jer eller forsøger at sove videre i sin seng og det er okay.
Hun sover fint om dagen, får samlet sit søvnbehov fint dækket og min umiddelbare tanke er at hun stille og roligt vil begynde at sove anderledes igen når hendes motoriske og mentale uro lægger sig, når hun begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt.
Gennemsnitligt vil børn i jeres datters alder have behov for at sove 13½ time i døgnet. At det er gennemsnitligt betyder at nogle sover lidt mere og andre lidt mindre. Jeres datter sover lidt mere, men spørgsmålet er om ikke det er et reelt behov for hende lige nu og at I derfor skal passe på ikke at skære for meget i søvnen. Der kan og vil naturligt ofte være en sammenhæng mellem hendes søvn om dagen og søvn om natten - men jeg fornemmer at I lige nu skal give det lidt tid og se om ikke tingene ændrer sig lidt af sig selv. Som sagt sker der udviklingsmæssigt meget med hende lige nu og det gør også at hun naturligt har brug for at få sovet lidt mere fordi hun i søvne får bearbejdet alle dagens oplevelser.
Jeg håber mine tanker giver lidt ro med på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Dejligt at høre, at du har købt min bog :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske