Svar: Massive søvnproblemer - 9 mdr.
20. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære udbrændte mor
Lad mig lige starte med at sige, at hvis du virkelig i dit hjerte føler dig udbrændt og det hænger dig langt ud af halsen at gå hjemme med din datter, hvis du virkelig er træt af det, så er du altså nødt til at gøre noget ved det ...
Det er super vigtigt og rigtig godt at du er ærlig omkring hvordan du har det - jeg synes du skal overveje muligheden for at stoppe din orlov nu og få en plads til din datter og så kan du holde orlov, når din datter måske er 2 år og du har mulighed for at tage i zoologisk have eller andre ting, som du har lyst til sammen med hende. Det er jo ikke alle der er til yngelpleje og småbørn, for nogle er børnene bare sjovest når de er 2, 3, og 4 år - og det er fint. Vær ærlig omkring det og fin en løsning, som I alle så kan have det godt med :)
Ingen af jer, hverken dig, din datter eller far har det jo godt med at du er træt af at være hjemme og der er kun en til at ændre det - det er dig :)
Det er rigtig dejligt at se at din datter er begyndt at drikke mere flaske, for det ved jeg har været et problem tidligere. Det er derfor rigtig godt, at du tilbyder hende den ekstra mælk. Spørgsmålet er bare om ikke du kunne tilbyde hende det om aftenen og tidlig morgen i stedet for om dagen. Det ville give mulighed for at hun måske spiste lidt mere i dagtimerne og med mælkeindtaget på ydertidspunkterne ville hun sandsynligvis også sove lidt bedre og mere sammenhængende om natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04: Evt. flaske og sover videre
Morgen 7.30: Mysligrød ligesom nu, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos vand af kop.
Puttes til formiddagslur den at få flaske tilbudt
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, laksepostej, rognguf, tun osv. Suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vand af kop.
Tilbydes flaske og puttes til middagslur kl. 13.30
Eftermiddag 15: Tykmælk/A38 eller lignende surmælksprodukt med revne æbler, banan, rugbrødsdrys, eller lignende. ½ bolle med smør, ost og igen også gerne lidt frugtmos med fuldkorn ligesom nu. Vand af kop.
Aften 17: Aftensmad som nu, grøntsager, kød, fisk, ris med sovs osv. Der skal være mad i stykker og moset mad, vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, så du er sikker på at hun har spist nok inden sengetid, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. 19-19.30 som nu
Sen aften 22-23: Evt. flaske som kan spises mere eller mindre i søvne og sover herefter til næste morgen tidlig.
Hun har brug for 3 flasker i døgnet og de kan meget fint ligge aften, tidlig morgen og inden middagslur, men de kunne også ligge aften, sen aften og tidlig morgen, hvis det gjorde at hun så sov bedre og det kunne godt tænkes at hun ville acceptere flasken på disse tidspunkter, hvis hun i øvrigt ikke fik flaskerne om dagen ...
Derudover tænker jeg også at hendes alder og udvikling spiller ind. Hun er lige nu i separationsfasen og mange børn vil naturligt i 8-10 måneders alderen have svært ved at overgive sig til søvnen og også have flere opvågninger om natten, hvor de har brug for stillingskift og hjælp til at blive lagt ned og sove igen.
Hun vil naturligt søge jer ekstra meget i øjeblikket, have brug for ekstra fysisk kontakt og hun vil derfor også græde, når I går fra hende - du ser det også om dagen, når du går ind i et andet rum og forsvinder ud af hendes synsfelt, så bliver hun sikkert ked af det. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor du er, når hun ikke kan se dig, hun føler sig forladt og alene, når du er ude af syne og hun kan ikke forholde sig til at du er lige inde på den anden side af væggen.
Det skal hun lære stille og roligt og det er et udviklingsspring som også lige nu spiller ind hos jer.
Tilsidst vil jeg lige sige, at det måske var en idé at få en ørelæge til at tjekke hendes ører - det kan også være fordi hun har ondt i ørerne, at hun sover så uroligt, vågner græder osv. som du beskriver. Hvis hun har øreproblemer, så gør det netop ondt at ligge ned og det hjælper, når du så tager hende op på højkant, så lettes trykket i øret og smerten forsvinder - indtil hun så har sovet lidt igen, så starter problemet forfra ...
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske