Svar: Hvordan skal far putte?
20. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Winnie
Dejligt at høre at mine tidligere råd har hjulpet dig og det er rigtig dejligt at høre, at du synes jeg er konkret i mine svar :)
For mange forældre er det rigtig vigtigt, at både mor og far kan putte. Det er dejligt at kunne overlade denne tjans til ægtefællen, så man kan koncentrere sig om noget andet.
For mig er det generelt vigtigt at både mor og far siger godnat til barnet og det er en naturlig ting at begge forældre deltager i putningen. Børn vil altid vælge det de kender, fordi det får dem til at føle sig trygge. Hvis børn derfor naturligt er vant til at blive puttet af mor, så vil barnet naturligt foretrække dette og omvendt, hvis barnet er vant til at det er far som putter ..
For at få begge forældre på banen omkring putning, så er løsningen for mig at man breder putningen og putteritualet ud. Det starter allerede, når I begynder at spise aftensmad, herefter kommer barnet i bad, får ble og nattøj på, får mælk, får børstet tænder, får læst en historie (når den tid kommer) osv. og herefter puttes barnet så i sin seng, der synges en lille sang og barnet falder trygt og roligt i søvn.
Det er vigtigt at I deles om at gøre disse ting. Da du er den der ammer og normalt putter, så vil det være super godt at far f.eks. er den der bader, skifter ble, giver nattøj på osv. og så kommer du først, når der skal ammes og kysses godnat. Jo mere I kan deles om hele putteritualet, jo mere naturligt vil det være for barnet, at I skiftes.
Når du så en dag ikke er hjemme, så vil det virke helt naturligt at far fortsætter det ritual som han plejer at have med jeres datter og det slutter så med at han giver hende mælk - ikke af bryst men f.eks. lidt lun mælk af en kop. Ritualet er altså stort set som det plejer at være og netop fordi du ikke er hjemme, så er det ikke så mærkeligt for jeres datter at han giver mælk på denne måde, det virker naturligt.
Fuldstændig ligesom det vil virke unaturligt, hvis I begge er hjemme og kun den ene siger godnat - især hvis hun forventer at det er den anden ...
Ovenstående princip har jeg også beskrevet i min nye bog "Sådan får du dit barn til at sove!" måske var den noget for dig :)
Rigtig meget held og lykke med det hele og du er naturligvis altid velkommen til at spørge en anden god gang :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske