Svar: Alternativ til flaske og hyggemåltid
21. april 2010
Alder:
15 mdr.
Hejsa
Det vil være rigtig fint at I nu forsøger at komme af med aftenflasken og i første omgang vil jeg anbefale jer at trappe mængden ned, så jeres børn får mindre og mindre, for tilsidst helt at kunne undvære. Det kan være at gå fra 120ml itl 100ml til 75, til 50 og så kan I her erstatte mælken af flasken med lidt mælk af en kop og måske en banan, for at give lidt ekstra mæthed.
Samtidig har de en alder, hvor det vil være fint at indføre en godnathistorie. De kan altså nu blive puttet med lidt mælk af en kop, evt. lidt banan og så en historie, ligge i deres senge, hører hvad I fortælle, lyttet til rytmen i jeres stemme.
Det vil også være rigtig godt at tilbyde børnene en godnatgrød inden sengetid, som de spiser ved bordet, får børstet tænder osv. og så derefter puttes de så som de har lært (det nye ritual) med godnathistorie.
Hvis de spiser godt til aften og du synes det er forvirrende at sætte dem i højstol kl. 19 til en godnatgrød, så er det fint bare at bibeholde lidt mælk af en kop, på sigt udgår denne helt og godnathistorien er det der tager over :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske