Svar: Aftenflaske stop og nyt putteritual
24. april 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Stine
Det er et dejligt putteritual I har og det lyder som om at jeres datter er tryg og glad ved at skulle sove :)
Jeg anbefaler at man skærer mængden af mælk ned i flasken, så hun får mindre og mindre. Det vil sige at hvis hun får 200ml nu, så skærer du ned, så hun får 175, 150, 125 osv. og tilsidst overgår hun til at få lidt mælk af en kop i stedet - og det kan hun sagtens få i italien.
Hun kan altså stadig sidde på skødet, få lidt mælk af en kop og det vil være fint her også at erstatte flasken med en godnathistorie, så det stadig er rigtig hyggeligt at skulle sige farvel til dagen. På sigt vil hun så kunne starte med at få børstet tænder, få læst historie og så derefter sove.
Hvis du er bekymret for at hendes indtag af mælk om natten vil gøre at hun vågner fordi hun er sulten, så kan du også indføre en godnatgrød om aftenen. Den gives som en del af putteritualet, f.eks. starte med at få godnatgrød i den høje stol, lidt mælk af en kop, så børste tænder, sidde på skødet og få godnathistorie og så derefter i seng og sove - eller du kan slutte med at give hende grød og mælk, børste tænder og så derefter lægge hende i seng og sidde ved siden af og læse, hvorved hun så falder i søvn.
Håber du kan bruge dette videre, rigtig god ferie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske