Svar: Rejser sig i den høje stol
24. april 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Gitte
De fleste børn er 1½ år før de rigtig er parate til at man fjerner bøjlen på den høje stol, men måske er det ved at være tiden for Emilie ...
Du skriver at I har sat benstøtten ned og at hun alligevel rejser sig op. Spørgsmålet er om ikke I skal prøve at tage bøjlen af stolen og så selv lade hende kravle op og sætte sig, når det er spisetid og ned igen, når hun er færdig. Det kunne godt være bøjlen hun protesterer lidt imod.
Og ellers er det vigtigt at I også fortæller hende at hun skal sætte sig, så hun ved at det er det I vil have hende til. Hun kan jo sagtens forstå små beskeder som "sæt dig ned skat" og det må I gerne sige. Så hvis hun beder om at få lidt ekstra at spise og rejser sig op, så sige "du skal nok få, sæt dig ned først" så hun stille og roligt lærer at det at spise er ensbetydende med at man sidder og ikke står på sin stol. Det er når hun sidder, at hun får det hun vil have :)
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske