Brev:
Projekt udsvøbning
26. april 2010
Alder:
9 mdr.
Projekt udsvøbning
Hej Helen
Ja nu bliver jeg nødt til at skrive igen, men dine råd er jo altid gode :-)
Som tidligere beskrevet sover Marie med svøb. Vi har prøvet at svøbe hende ud flere gange. Jeg har fulgte et af dine tidligere råd, hvor vi over flere dage prøvede med dyne. Vi havde vores faste aftenritual med pusle og hygge ved puslebordet, flaske, læse en godnatbog – sådan en til de helt små, hvor de kan røre ved tingene. Herefter bliver hun lagt i seng og får sin faste godnatsang.
Vi prøvede så (det er selvfølgelig ikke både mor og far, der putter på en gang, vi skiftes til det) at holde i hånd, stryge hendes kind osv. MEN hun tror, vi skal lege :-) Det er det samme hver gang.
Hun ligger og griner og smiler. Og det gør hun længe! Vi prøver så at gå ud, men så ligger hun og leger selv med sutten, og det kan hun godt gøre i en time uden at falde i søvn, selvom hun selvfølgelig er meget træt. Det er ikke altid, der går en time, nogen gange går der en kvarter, hvor hun så vender sig om på maven og giver sig til at skrige helt hysterisk, fordi hun jo er træt. Vi lader hende selvfølgelig ikke ligge alene, vi går ind, hver gang hun græder – hun har aldrig fået lov at ligge alene og skrige sig i søvn. Men når det punkt er nået, så svøber vi hende, for hun skal jo sove.
Vi havde for ca en måned siden, 5 dage i træk held med at få hende til at sove i voksiposen, og vi kunne jo se, at hun sove rigtig fint. Vi ved ikke, hvorfor det lykkedes der. Vi gjorde intet anderledes. Siden da har vi, når vi havde fornemmelsen af, at hun var meget træt, lagt hende i voksiposen, men det lykkedes ikke. Hun ligger også og leger med sutter, og begynder på et tidspunkt at græde og vil ikke falde i søvn uden svøb. Det samme gør sig gældende, når hun skal sove om dagen. Der kan vi i øvrigt heller ikke få hende til at sove mere end 30 min, hvis vi lader hende sove i barnevognen, og hun har det hverken for varmt eller koldt.
Vi vil gerne være fri for svøbet, fordi vi jo ved hun kan sove uden, og fordi hun jo på et tidspunkt skal i vuggestue – jeg er ikke sikker på, at de gider stå og svøbe hende :-)
Desuden er det efterhånden ret hårdt for mors ryg og håndled, når jeg skal tage hende op af senge og give hende flasken, når hun er svøbt. ( vi bruger en swaddelme svøbepose, med et svøbetæppe om.) Så alt i alt ville det være dejligt, hvis hun kunne falde i søvn uden. Hun vejer i øvrigt. 10 kg nu.
Vi ved simpelthen ikke, hvad vi skal gøre, så vi kunne godt bruge et par kloge ord fra dig .
Jeg har læst, hvad ud af og til har skrevet om high need babies. Men kun nogle af tingene passer på Marie. Hun er f.eks. ikke mere tryghedsøgende end andre børn og hun sover fint om natten, desuden kan hun godt til at prøve nye ting og møde nye mennesker. Hun er utrolig god til at beskæftige sig selv, men hun er MEGET MEGET aktiv og vil helst ikke sidde stille, desuden er hendes søvnlængde ret uforudsigelig især i dags timerne – og som tidligere beskrevet har vi jo faktisk en fast dagsrytme.
Hun vågner mellem 6.45 og 7.15., sover til middag 9.45 og ca 30-45 min, men nogen gange også 90 min!. Middagslur er kl 13.30, her er det meget forskelligt hvor længe hun sover. En til to gange om ugen vågner hun efter 30 min, men jeg lader hende ligge, og går kun ind til hende, hvis hun græder (selvom jeg føler mig som verdens dårligste mor), for jeg ved at hun stadig er meget træt. Her plejer hun gerne at falde i søvn igen og sover ca 45 min. De andre dage sover hun 1 ½ til 2 t 45 Min i et srtæk. Om aftenen ligger hun i sin seng kl 19.30
En i mellem får hun det at spise, som hun skal. Vi følger de planer for kost, som du foreslår i din brevkasse passende til hendes alder. Det er bare lige, så du har et billede af hendes dag – vi har selv fuldt ud affundet os med, at vi ikke ved, hvor længe hun sover .-)
Vi har været ved osteopat med hende og fået 3 behandlinger, fordi vi havde mistanke om KISS, men hun har det fint – det siger hendes læge også,
Ud over det er hun en rigtig glad og dejlig pige, der egentlig er ret nem.
Så det korte af det lange er, om du kan hjælpe og med projekt udsvøbning?
Tak for din altid gode hjælp.
Mange hilsner,
Sanne