Svar: Projekt udsvøbning
26. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Sanne
Du fortæller at I bruge en swaddleMe og med den alder jeres datter har nu, så er det helt relevant at få udskiftet denne og lært hende at sove uden ...
Det kunne være oplagt at bruge dynen, en voksipose eller lignende i stedet, men det lyder som om at det ikke har den store effekt hos jer. Min umiddelbare tanke er, at jeres datter måske derfor skal have det lidt i etaper i stedet.
Du skriver at I ud over SwaddleMe også bruger et tæppe. Mit umiddelbare forslag er at I udskifter tæppet med den dyne I fremover ønsker hun skal puttes med. Men derudover så tænker jeg at I skal lade hendes SwaddleMe være åben ved hænderne så hun kan bruge sine hænder. I skal altså komme hende i posen, så hun ligger med benene i den som hun plejer, men I skal ikke lukke den samme foroven. I stedet skal I så sætte jer hos hende og holde hendes hænder med jeres hænder, så det nu er jer der giver hende fysisk ro og ikke svøbet - og samtidig så med den dyne I vil have hende til at sove med.
Hold hendes hænder ind til hende krop, lad hende mærke tyngden fra jeres hænder - det skal altså fremover blive muligt at putte hende og hjælpe hende til ro - med jeres hænder.
I skal også være opmærksom på at de dage, hvor hun sover lang middagslur skal hun sandsynligvis senere i seng. Det er fint at hun sover forskellige mængder søvn i løbet af dagen, men jo mere dagssøvn hun får, jo senere skal hun sandsynligvis puttes. Da hun nogle gange ligger vågen i sin seng i op mod 1 time, så er hun puttet for tidligt og ville sandsynligvis langt bedre kunne falde i søvn uden svøbet, hvis hun først blev puttet der, hvor søvntoget kørte forbi ... :)
Det vil også være rigtig godt at hun lærer at sove uden sin SwaddleMe om dagen først og derefter lærer at sove uden den om natten.
Så gradvist ud af svøbet og beroligende hænder må være løsningen for jer - og så naturligvis finde det rette puttetidspunkt ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske