Svar: Døgnrytme - 17 mdr.
26. april 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Birthe
Børn på ca. 1½ år har brug for gennemsnitligt 13-13½ times søvn i døgnet og den ligger ofte fordelt sådan at barnet sover en middagslur på 1½-2 timer og en nattesøvn på 11-11½ time.
Hvis barnet sover 4 timer i løbet af dagen, så vil nattesøvnen naturligt kun være på 9-9½ timer og det lyder til at være den problematik I befinder jer i.
I princippet kan jeres dreng fint trives med en sådan rytme, han får de søvn han har brug for og måske skal I bare indstille jer på at han så skal senere i seng for netop naturligt bedre at kunne overgive sig til søvnen om aftenen. Modsat, hvis I gerne vil have at han skal tidligere i seng og have mere nattesøvn, så er det også nødvendigt at vække ham fra luren om dagen ...
Og ja, jeg ved godt at mange pædagoger ikke er glade for dette og det er jo også et reelt behov for søvn som han har, men det kan være nødvendigt, for en rytme, hvor barnet sover hele eftermiddagen væk i stedet for at lege og være sammen med de andre børn, kan jo på sigt også være uhensigtsmæssigt.
I kan gøre det at I putter ham så sent, at I ved at han naturligt vil falde i søvn i løbet af ca. 15 minutter. Det vil sige at hvis han plejer at sove, når klokken er 21.30 så putter I ham først til den tid. Næste aften, så putter I ham 21.15, næste aften 21.00, så 20.45 osv. så I stille og roligt får flyttet puttet tidspunktet hen, hvor I ønsker det skal være.
Samtidig med dette, så vil det være fint at skære 15 minutter af hans middagslur så han stille og roligt får vendt sin rytme og begynder at kunne sove længere nattesøvn og mindre dagssøvn og stadig naturligt får den søvn han har behov for.
Det kræver nogle dage og kræver et samarbejde med institutionen og hvis det er svært, så må I vente til I har et par ugers ferie og så arbejde på at få skabt en ny rytme der. Som sagt trives jeres dreng lige nu fint, han får den søvn han har brug for - det er 'bare' fordelingen, som ikke passer så godt ind i jeres rytme og jeres ønsker :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske