Brev:
Søvn, skrig og sut
26. april 2010
Alder:
3 mdr.
Søvn, skrig og sut
Hej Helen
Ja så er jeg allerede igen på banen med nye spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe med.
Tak for dine råd ang. hendes ændret søvnmønster om dagen - vi prøver på at indføre 3 lure om dagen men det er rigtig svært synes jeg - for nogle dage kan hun så sove 2,5 - 3 timer om formiddagen og igen 2,5 time om eftermiddagen og så kan hun næsten ikke nå den 3 lur - men andre dage lykkes det. Hun har dog behov for den lange lur om formiddagen frem for til middag da hun ellers bliver for overtræt om eftermiddagen og så vil hun slet ikke sove.
Den sidste uges tid er det egentlig gået fint men her i weekenden gik det igen helt skævt for hende.. Søndag sov hun 3 timer om formiddagen og var frisk og udhvilet - efter et par timer blev hun igen træt og vi puttede hende i barnevognen som vi plejer.. hun sov i en halv time og vågnede igen - hun havde store øjne og pludrede og så ved vi godt vi ikke kan lulle hende i søvn igen - selvom vi selvfølgelig prøver. Sådan gik det hele eftermiddagen - hun sov kun en halv time af gangen og var om aftenen total umulig - skreg og ville ikke spise indtil hun endelig faldt i søvn på faderens arm og vi kunne lægge hende.
Idag er det gået lidt på samme måde - hun sov 1 1/2 time i formiddags og igen 1 1/2 time over middag og vågnede så men var absolut ikke udsovet og vi kunne overhovedet ikke få hende til at sove igen. Hun kan godt sidde og blunde på vores arm - men med det samme hun bliver lagt i barnevognen er hun lysvågen og vil ikke sove - heller ikke selvom vi aer, kører med hende osv. Igen bliver hun helt umulig her til aften og skriger og skriger og det er KUN mor der duer når hun bliver så træt - det ender med jeg putter hende i en bæresele vi lige har lånt for at aflaste mine arme og det virker - hun falder til ro og falder i søvn. Og vi kan efter et stykke tid putte hende i vuggen.
Men jeg har brug for din hjælp til hvad vi skal gøre når hun bliver overtræt - for det er der hun kæmper mod at falde i søvn og når hun så endelig falder i søvn sover hun ofte kun en halv - til en hel time og vågner op og er stadig træt. Vi har lige i øjeblikket flest aftener der foregår på ovenstående måde med skrig og utilfredshed og det er ved at være lidt hårdt for os..
Derudover vil jeg lige høre om det er ok at bruge bæreselen når hun har sådan en aften hvor hun er urolig - til at få ro på eller er det en dårlig vane at give hende..? men det kunne være at faderen også kunne trøste og få hende til ro hvis han gik med hende i den.. For det er frustrerende for både ham og mig at det kun er mig der dur når hun er urolig - og det er specielt et problem hvis jeg lige er ude at handle alene og hun så får en skrigetur - så stopper det først når jeg kommer hjem og tager hende..
Og så selvfølgelig det dyrebare spørgsmål - kan vi forvente at det bliver bedre snart når hun er ovre denne 3 mdrs. fase..? Ved godt vi endnu ikke kan forvente en fast rytme - men hvornår kan man begynde at arbejde hen mod en sådan.?
Sidste spørgsmål handler om sutten - hun er ret glad for sin sut og hun registere også at hun taber den når hun sover - hun vågner for det meste ikke helt op men hun skriger i søvne efter den og vi skal ud og give den.. det er faktisk værst om natten hvor jeg lige i øjeblikket kan være oppe rigtig mange gange for at give hende sutten igen - er det en fase hun skal igennem eller er der noget vi kan gøre for at ændre på dette..?
Vi regner med hun snart skal ind på sit eget værelse og sove for jeg fornemmer at hun registrere alle vores lyde eller hvis vi vender os i sengen om natten og jeg hører også hende så det kunne være godt for os begge - og vi håber det måske kunne hjælpe på sutte - problemet også.. Hun har tilmed nu fundet ud af at hun selv kan hive sutten ud af munden hvilket ikke gør ovenstående bedre..
Nå det blev igen rigtig langt - det beklager jeg men håber du kan hjælpe os igen og glæder mig til at høre fra dig.
Hilsner fra Kristina