Svar: Søvn, skrig og sut
26. april 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Kristina
Det er netop for at undgå at barnet bliver overtræt, at jeg anbefaler at man i 3-4 måneders alderen arbejder på en rytme, hvor barnet sover 3 lure dagligt... Det kommer ofte ikke af sig selv, men kræver lidt tid og tilvænning og lige nu er det naturligt svært for jer, at få det hele til at passe ind.
Det er, som du selv er inde på, lettere at få hende til at sove 3 lure, hvis hun om formiddagen ikke har sovet for lang en lur. Men de dage, hvor hun sover rigtig godt og længe om formiddagen, er det naturligvis helt fint - så må I lade hende sove sådan og så skal hun måske kun have en lur mere eller måske to lure af kun ½-1 times varighed, det afhænger helt af hvor meget hun samlet sover.
Gennemsnitligt har hun brug for at sove ca. 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten og det kan måske give dig et billede af, hvordan hun så skal sove, hvad hendes behov egentlig er. Hvis formiddagsluren er på 3 timer, så er det altså naturligt at hun powernapper resten af dagen eller kun sover en lur mere ...
Alternativet er at du vækker hende fra formiddagsluren, men jeg synes hun stadig er for lille til dette, så prøv om du i første omgang ikke kan prøve at lade hende regulere lidt selv og så acceptere at hun powernapper, hvilket er helt naturligt.
Det har også noget at sige, hvad tid du putter hende på. Hvis hun har sovet 3 timer, behøver hun måske ikke blive puttet igen allerede efter 2 timer, men kan sagtens være vågen i 3 timer inden hun skal have næste lur. Det er vigtigt at du nu ser hende som en baby og ikke som et spædbarn og at hun aktiveres, bruger sig selv både motorisk og mentalt, når hun er vågen - for derefter netop også at sove bedre og mere sammenhængende igen :)
I må gerne have hende i bæreselen og det kan far også sagtens. Brug den både, hvis hun er overtræt, men brug den også netop til at aktivere hende med. Lad hende vende ud, kigge på verden I går forbi, lad hende opleve osv. så hun bagefter er mere parat til at sove :)
Hun må gerne få en sut, når hun skal sove, men pas på ikke at give hende den i munden, hver gang den tabes. Prøv at se om du i stedet kan få hende videre i søvnen med kærtegn, beroligende ord som sshh-sshh eller lignende. Giv hende evt. en klud igennem suttens ring, så hun vender sig til en sutteklud, det kan virke beroligende og betrygge hende, når hun vågner og lære hende at sove uden at have noget i munden :)
Og ja - hendes rytme og søvnmønster ændrer sig hele tiden, som sagt sker der meget i 3-4 måneders alderen og når hun bliver 5-6 måneder sker der ændringer igen. I takt med at hun begynder at få skemad, vil hendes rytme naturligt også blive påvirket og overblikket og strukturen overdagen bliver bedre :)
Jeg anbefaler normalt ikke at børn lægges på eget værelse før de er 6 måneder gamle. Det handler om at forældres natlige støj er med til at holde barnets vejrtrækning igang og dermed forebygge vuggedød ...
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske