Svar: Problemer med skemad efter vi har forsøgt indføre rytme
26. april 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse :)
Jeg synes du skal prøve at holde pause med skemaden i en uges tid og så se hvad der sker. Hvis du presser ham og giver ham skemaden mod hans vilje, så risikerer du at han begynder at forbinde det at spise med noget ubehageligt og så vil han måske ende med slet ikke at ville tage føde til sig og det skal I jo helst ikke havne i ...
Se på ham, prøv at vurdere om han nogle gange virker interesseret og grib så chancen - også selvom det måske er lidt uden for spisetid, fokuser på lysten mere end tidspunktet og er lysten der ikke lige nu, så hold en pause.
Som du skriver, bliver han snart 6 måneder og her åbner verden sig madmæssigt. Han kan her få meget mere variation og vi kan håbe på at lysten til at spise så vender tilbage igen. Jo mere rigtig mad, familiemad, mad der smager af noget, jo bedre vil det være - så her arbejder tiden også for jer :)
Det vil være rigtig godt her at give ham lidt i hænderne og arbejde lidt på at han selv begynder at ville putte i munden, sutte, opbløde med spyt osv. Så det at få mad også opfattes som noget dejligt og rart. Du skriver han ikke selv fører hænderne til munden når du giver ham mad - prøv at give ham lidt i hænderne der, hvor han normalt ikke forventes at skulle spise, men mere lege. Når han ligger på sit legetæppe og naturligt vil undersøge de ting der er omkring ham og det du giver ham i hånden, så prøv at give ham f.eks. en agurkeskive. Skær en skive på 1½ cm. tykkelse, lav hul i midten og sæt den på hans tommelfinger. Det vil hjælpe ham til at holde omkring den og det vil også være godt for ham at gumle lidt på den - det er i øvrigt et gammelt husmoderråd mod ømme gumme.
Netop ømme gummer kan jo også være årsagen til at din dreng lige pludselig ikke er interesseret i at spise - tandfrembrud kan godt gøre at munden lukkes sammen ...
Så lidt ro på, han er stadig ikke så gammel og det er vigtigt ikke at presse ham unødigt. Flaskerne skal han stadig have i samme mængde som hidtil - mælkeindtaget skal ikke sættes ned endnu. Og så må du forsøge at køre en rytme, hvor han tilbydes skemad først, vand af kop og så flasken inden han skal sove igen - som du har set jeg anbefaler andre og som også har virket hos jer.
Jeg håber mine tanker hjælper videre og giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske