Svar: Putning - 2 mdr.
26. april 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Mor
Jeg synes jeres rutiner lige nu lyder rigtig fine og man skal altid passe på med at ændre på noget, der i princippet fungerer. Det er helt naturligt at Villads stadig som den lille dreng han her, har brug for at blive ammet mere eller mindre i søvn om aftenen og der er helt naturligt at han spiser meget hyppigt om aftenen. Netop fordi du om aftenen har lidt mindre mælk, men mere koncentreret mælk, så får han ved sin hyppige aftenspisning mange små tåre koncentreret mælk og det mætter ham godt, så han efter amningen kl. 22 er i stand til at sove et lidt længere stræk - det lyder meget fint :)
Samtidig er det fuldstændig rigtig set, at han om aftenen er mere urolig og søgende fordi der sidst på dagen også er mere uro i jeres lille hjem og at han derfor let overstimuleres lidt. Sådan er det, det hører med til at have flere børn, der skal jo også være plads til at Elias kommer hjem, leger, griner, pjatter, skråler osv. - ligesom fjernsynet kører, aftensmaden skal laves osv.
Når du putter ham om aftenen, vil det altså være fint at du fortsat ammer og luller ham i søvn og derefter putter ham i vuggen, hvor han også sover om natten - indtil han vågner og kommer over til dig. Det er rigtig fint at gøre vuggen til hans sovested aften og nat. Og det du fortæller lyder som sagt rigtig fint.
Når han bliver 3-4 måneder vil det være helt fint at du begynder at adskille bryst og putning lidt mere, han skal stadig ammes og fyldes op med mælk inden han skal sove - mælk er en naturlig del af putteritualet, men han skal stille og roligt puttes fra din favn og ned hvor han skal sove, inden han falder helt i søvn. Han skal flyttes fra din favn og ned i egen seng lige der, hvor han misser med øjnene, registrerer hvor han ligger men er træt nok til at sove videre med dine beroligende hænder og kærtegn og stillen vuggen, der hvor han ligger :)
Læs min nye bog "Sådan får du dit barn til at sove!". Den vil give dig et indblik i hvad du kan forvente omkring søvn nu og fremover og hvordan du skal reagere hensigtsmæssigt på de søvnproblemer der evt. kan opstå :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske