Svar: Går amok i ostepinde!
27. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Lone
Der er ikke nogen faste regler for, hvor meget ost børn må spise ... ost kan indgå som en fast del af en varieret kost og det kan gives som smøreost på brødet, som stykker af ost / ostepinde eller skæreost. Det kan også bruges i madlavningen til ostesovs, revet parmesan på tomat osv.
Børn bør fra 9 måneders alderen tilbydes mad fra disse kategorier:
1. Brød, gryn og kartofler, ris og pasta.
2. Frugt og grønsager.
3. Kød, fisk, mælk, ost og æg.
4. Lidt fedtstof.
Man skal spise mest fra gruppe 1 og 2. Det er derfor godt at sørge for at hvert måltid indeholder brød, gryn, kartofler, ris eller pasta samt frugt eller grønsager.
Især hovedmåltiderne må desuden gerne indeholde enten kød, fisk, mælkeprodukter, ost eller æg, men kun i mindre mængder.
Ost indeholde calcium og er derfor godt at spise, for at få kalk nok. I en skive ost på 25 gram er der lige så meget calcium som i 1 glas mælk på 150 ml. Din datter får altså noget at sit kalkbehov dækket, når hun spiser ost. Men det er stadig vigtigt at hun ikke spiser sig mæt i dette. Og du må gerne sørge for at hun også spiser sit brød og sine grøntsager, samt lidt af de øvrige fødevarer og altså ikke mest ost :)
Håber dette er svar på dit spørgsmål, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske