Svar: Vågen og frisk midt om natten!
27. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Der kan godt være en sammenhæng mellem rytmen og dagen og vågenperiode om natten. Det er nemlig sådan, at man ofte ser "et peak" og "et dyk" på samme tidspunkt i døgnet, f.eks. kl. 15 og kl. 03 ... - lad mig prøve at forklare det :)
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres dreng naturligt sover og perioder hvor han er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når han er træt og falder i søvn og varer til han spontant vågner op, fordi han ikke har behov for at sove mere.
Hver søvnfase indeholder perioder hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt omkring kl. 03 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt end det f.eks. er at skulle stå op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får den så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe, når vi er voksne, hvor børn ofte har brug for en middagslur ... :o)
Men når man ser over et døgn, så er der altså et peak kl. 03/04 om natten, hvor vi sover let og gerne står op, hvis vi skal tisse osv. og det modsatte dyk om dagen kl. 15-/16, hvor vi ofte er trætte og godt kunne have brug for et hvil.
På samme måde kan man nogle gange es at børn har et søvnmønster, hvor de sover lur kl. 15-16 og tydeligt vågner kl. 03-04 og når man vil ændre denne vane kan det, være en rigtig god idé at se på hele dagens rytme og sørge for at barnet ikke sover for sent hele dagen igennem. Al søvn der ligger efter kl. 16 vil nemlig ofte 'æde' af nattesøvnen, enten ved at barnet ikke er til at drive i seng, eller ved at barnet står meget tidligt op - eller nogle gange som hos jer - at barnet har en vågenperiode midt på natten netop kl 03-04.
Du kan derfor godt se lidt på dagens rytme og overveje om I skal forsøge at ændre rytmen endnu mere, så formiddagsluren kommer til at være lidt kortere, middagsluren lidt længere og stadig uden at ligge alt for sent - fordi det kan spille ind på opvågningen om natten. Det er altså ligesom den fysiologiske søvnforklaring på jeres problem ... :)
Men, når alt dette er sagt, så kan det naturligvis også handle om alder og udvikling og netop separationsfasen som jeres dreng lige nu går igennem og det kan således også være en fase. I første omgang synes jeg derfor I skal se tiden lidt an og se om ikke det ændrer sig af sig selv i takt med at han bliver bedre til at skifte stilling, når han sover, kommer lettere videre i søvnen på egen hånd osv. Tiden arbejder også for jer og lige nu passer rytmen jer i øvrigt rigtig fint og man skal ikke ændre på noget, der som udgangspunkt fungerer :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske