Svar: Søvn, tigerspring og utidige svigerforældre
27. april 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Fie
Jeg er ikke tilhænger af "Godnat og sov godt", selvom den har solgt i tusindvis af eksemplarer verden over. Derfor har jeg nu selv skrevet en bog om søvn, som jeg naturligvis klart vil anbefale alle - det kan sagtens lade sig gøre at lære børn at sove med omsorg og kærlighed, man behøver ikke yde vold hverken på sig selv eller sit barn.
Du har ret i at der sker en masse med din datter lige nu, hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og derfor oplever I lige nu en ændring med hendes søvn. Både når hun skal overgive sig til søvnen, det er svært at finde fysisk ro, det er svært at lægge sig roligt ned og afslutte dagen, ligesom det er svært at sove, fordi alle hendes oplevelser skal bearbejdes i drømme og hun derfor sover meget mere uroligt lige nu.
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på knap 1 år ligger på 13½ time i døgnet. At din datter sover mellem 12-14 timer i døgnet lyder derfor fuldstændig normalt og helt alderssvarende, hun skal hverken sove mere eller mindre og der er set ude fra ingen problemer her.
De fleste børn vil i din datters alder have behov for 2 lure dagligt, en formiddagslur som er ganske kort, måske kun 45 minutter også en middagslur på måske 1½ time, hvorefter de så sover ca. 11 timer om natten. Nar børn bliver mellem 12-18 måneder begynder de at kunne nøjes med kun en lur dagligt og vil her ofte sove f.eks. mellem 12-14 :) Som det er lige nu, så sover din datter ofte 11-12 timer om natten og derfor vil hun naturligt ikke kunne sove særlig meget om dagen - og det er helt fint!
Hun skal have lov til at udforske verden, hun øver sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd og hvor mange oplever søvnændringen, når barnet begynder at kravle - ofte i 8-10 måneders alderen, så vil mange opleve lidt det samme, når barnet begynder at gå. Hun vil naturligt være mere klyngende, søge mere fysisk kontakt og nærhed når hun skal sove. Det er nødvendigt, fordi hun er igang med at separere sig lidt fra jer, hun øver sin selvstændighed og for at kunne gøre dette er hun nødt til at føle sig lidt ekstra tilknyttet. Man kan sige at hendes 'mor-depot' skal fyldes lidt ekstra op for at hun kan adskille sig ...
Giv hende al den nærhed hun behøver, om det så er at sidde lidt hos hende og holde hende i hånden, når hun skal sove, så er det værd at bruge 15 minutter på dette og hun så roligt lægger sig til at sove :)
Hvis I hygger jer med at sove i samme seng, så er det helt fint for mig. Man skal gøre det som fungere bedst og hvor alle har det godt. På et tidspunkt skal hun naturligvis nok lærer at sove på eget værelse, men hvornår det tidspunkt skal være bestemmer du og din mand - og ikke dine svigerforældre ...
Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvad du ønsker inderst ind og hvad du evt. føler dig presset til - men man kan ikke ændre søvnrutiner, hvis ikke man helhjertet føler for det man gør :)
I min bog kan du læse både om den udvikling børn går igennem og hvorfor man ikke skal lade dem græde sig i søvn. Du vil også kunne finde råd til hvordan du lærer din datter at sove i eget værelse - med omsorg og kærlighed, ligesom hun kan lærer at sove uden at blive ammet osv.
Håber du kan bruge mine tanker her lidt videre, skriv endelig igen, hvis noget skal uddybes, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske