Brev:
Hysteriske anfald - 20 mdr.
27. april 2010
Alder:
20 mdr.
Hysteriske anfald - 20 mdr.
Kære Helen.
Tak for din skønne bog - vi har allerede haft dine gode råd i brug.
Her en kort baggrund:
Vores lille hidsige pige er nu blevet 20 mdr. Hun er i super humør og er en hurtig lille pige med et godt udviklet sprog og forståelse. Hun trives virkelig godt i vuggestuen og hun har ikke problemer med maven/ allergi længere (formoder jeg).
Hun har altid været sådan, at hun har været meget selektiv omkring hvad hun spiser. Jeg ved ikke om det er fordi hun simpelthen ikke kan lide den mad der serveres, eller om det drejer sig om at hun vil stå på sin ret. Derfor spiser hun primært grød, brød, kød etc. men ikke grøntsager/ frugt. Hun er glad for at drikke vand som mælk. Hvis hun ikke kan lide maden i vuggestuen eller hjemme er vi nød til at tilbyde hende alternativer fordi hun ellers bliver krop umulig pga. sult.
Vi er i gang med at lære Sofia at gå op af trapper. Vi bor på 4. sal og bærer hende altid til 3. sal hvorefter hun selv skal gå den sidste etage op. Vi holder hende i hånden, roser og motiverer. Ind i mellem viser hun interesse for det, men på det seneste udløser det fuldstændig vilde hysteriske anfald når vi siger at hun selv skal gå op af trappen. Det kan tage 20 min. med skrig på trappen, før vi kommer de 18 trin op. Hun lægger sig ned på gulvet og skriger til hun er ved at gå helt i opløsning. Nogen gange kan vi ikke holde det ud og slæber hende op af de sidste trin.
Når vi kommer ind i lejligheden, sender vi hende ind i stuen og siger at hun kan komme ud til os i køkkenet når hun er færdig med at græde. Det gør hun ikke. Og vi ender med at gå ind til hende, når det lyder som om hun er ved at gå helt til. Så spørger vi om hun vil med i køkkenet og have mælk (som hun er rigtig glad for), så græder/ skriger hun bare endnu højere og lægger hovedet mod gulvet.
Det samme sker når hun tilbydes mad. Vi synes ikke at det kan være rigtig at hun kun kan spise ca. 15 forskellige ting og derfor prøver vi nu at holde på at hun får serveret det samme som os andre og ikke andet, som vi ellers plejer. Dette gør vi kun ved aftensmaden (ellers er jeg bange for at hun ikke får nok mad, og at konflikten kommer til at fylde for meget). Vi kan følge hende ind i stuen 10 gange og skrigeriet kan stå på 1 time. Sofia melder sig aldrig selv i køkkenet- det er os der går ind til hende, for det lyder helt vanvittigt sådan som hun skriger.
I morges havde hun "glemt" hvordan man spiser med ske og i eftermiddags kunne hun igen ikke gå op af trappen og heller ikke drikke af sit glas. Hun appellerer til at vi skal made hende, bære hende og holde hendes glas.
Vi venter en lillebror eller søster til september, så vi er simpelthen nød til at få lidt bedre fat om disse problemer inden.
Vores tanke er at være vedholdne og konsekvente, men det er virkelig voldsomt. Specielt jeg har svært ved det, fordi jeg er meget alene med hende grundet min mands skriftende arbejdstider.
Glæder mig til at høre dit bud.
Smil, Monica