Svar: Svært at holde dagsplanen
28. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Katrine
Mine dagsplaner er vejledende og gennemsnitlige og der skal naturligvis være plads til at børn sover, er aktive og spiser på tider der ligger forskudt for det jeg angiver :)
Hvis dine børn starter dagen allerede kl. 6, så er det klart at deres rytme flytter sig og de sover tidligt dagen igennem, og naturligt derfor har svært ved at holde sig vågne om eftermiddagen - så må du give dem en ekstra powernap, det er naturligvis helt okay. Der er jo forskel på om de står op kl. 6 eller kl. 7 - det kan have meget at sige, om det hele flytter sig bare en time :) Fleksibilitet er okay.
Dejligt at flasken inden middagslur virker til at virke godt hos jer og at de nu sover to længere lure dagligt, lyder faktisk rigtig godt.
Du må gerne give dem flaske om morgenen, hvis de trives bedst med det og så slå morgengrød og formiddagsfrugt sammen til et måltid. Altså give dem en grød med frugtmos som topping og frisk frugt i hånden, hvorefter de så kan puttes til deres formiddagslur - det er helt fint :)
Ren frugtmos kan have god effekt på maven og samtidig er det godt at give f.eks. jerntilskud sammen med ren frugt, fordi det fremmer optagelsen. Jeg ved godt at nogen er imod at man giver børn frugt som mellemmåltid, fordi det kan vænne dem til det søde - men modermælk er i sig selv også meget sødt og børn kan af natur godt lide den søde smag. Jeg har ikke indtryk af at frugt som mellemmåltid normalt er et problem - og det betyder ikke at de så ikke vil spise deres grøntsager om aftenen ... :)
Variation af mad bliver lettere nu, hvor de begynder at kunne få mere og mere af jeres mad. Du kan give dem alle slags grøntsager, kød, fisk og sovs. Stort set alt hvad du laver kan du give dem. Du kan give dem ris, hvis du laver en risret, du kan også stille og roligt begynde at give dem lidt pasta - de fleste børn er dog 8 måneder inden de kan tygge dette og da meget pasta er lavet af hvede er glutenindholdet lidt højt, men i små mængder må de gerne få det og du kan hakke det fint, så er det helt okay :)
Kartoffelmos med millionbøf, laks fra ovnen, rødspættefilet, fiskefrikadeller, almindelige frikadeller, boller i karry, ris med sur-sød sovs, boller i karry, farsbrød osv. De lidt gammeldagsretter med hakket kød og sovs er ofte godt til børn, det kan de godt lide og har du lavet en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomat, krydret med løg, timian og oregano så må de gerne få lidt af dette.
Du kan gennem rester fra aftensmaden og give det til frokost, du kan også nogle gange købe grøntsagsmos på glas og give dem dette, netop for at få variationen mere ind og få det hele gjort praktisk, når der nu er to og tiden er begrænset :)
Jeg håber ovenstående tanker giver dit lidt ro med videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge :) Selvom det er hårdt, så lyder det som om at det går stille og roligt i bedre retning, dejligt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske