Svar: Here we go again.....
28. april 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Christine
Der kan være rigtig mange årsager til at din datter ikke sover sammenhængende og har mange opvågninger i løbet af en nat. Jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig og så er jeg glad for at høre, at du har købt min bog - jeg er sikker på at den også kan hjælpe dig videre :)
For det første skal du sikre dig at din datter ikke har ondt, f.eks. på grund af ørerne. Det kan være smerter der gør at hun sover så dårligt som hun gør og ofte sammenhængende med ørerne.
Du skal også lægge mærke til om hun snorker - gør hun det? Børn som snorker kan have problemer med hævede polypper og mandler og når de så ligger ned og sove, så lukker luftvejene sig til og de får svært ved at trække vejret, hvorfor de vågner op - har brug for lige at trække vejret godt igen og derefter kan sove videre - indtil det atter er galt. Det er lidt usædvanligt hvis det skulle være problemet, da hun ikke er så gammel, men det er set før. Jeg synes derfor I skulle få en øre-næse-halslæge til at tjekke jeres datter og lige vurdere om der kan være en sammenhæng mellem hendes luftveje, ører osv. og dårlig søvn...
Når du har sikret dig at der fysiologisk ikke er nogle problemer, så skal du naturligvis overveje om det er alder og udvikling der spiller ind. Det er naturligt at børn sover dårligt og har svært ved at finde fysisk ro, i den periode hvor de rejser sig og begynder at gå rundt mere og mere på egen hånd. Dertil kommer at den øgede selvstændighed og netop udforskning af verden på egen hånd gør at barnet oplever mere, derfor også drømmer mere og mentalt også har en større natlig uro - sover mere uroligt på grund af drømme.
Samtidig vil børn naturligt i den periode hvor de særligt øver sig i at separere sig fra deres forældre naturligt også virke lidt mere tryghedssøgende og søge mere fysisk kontakt og nærhed. De har brug for at føle sig ekstra godt tilknyttet og især om natten, for at kunne øve adskillelse om dagen. Det kan i den forbindelse også have betydning at jeres datter er i vuggestue og væk fra dig om dagen - hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor du er, når hun ikke kan se dig...
Og så spiller det naturligvis også en rolle hvad ritual I har når hun skal puttes og hvad ritual I har haft de sidste mange måneder. Er hun f.eks. afhængig af at få mælk for at sove, er hun afhængig af at blive vugget, holdt i din favn, forbinder hun det at sove med tæt nærhed med dig osv. Alt sammen har det betydning for hendes evne til at kunne sove natten igennem.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat. Vi skifter stilling, sparker dynen af, trækker dynen op om os osv. vi har masser af småopvågninger som vi ofte slet ikke registrerer og ikke kan huske at vi har haft, men vores underbevidsthed registrerer at alt er som det skal være ... Det betyder at hun vågner op, sanser, fornemmer at det hele var som da hun faldt i søvn og mangler hun her f.eks. bryst, flaske, din favn eller noget andet, så kan hun naturligt ikke sove videre, før hun får dette igen.
Du kan overveje om du gør nogle bestemte ting, når hun vågner og også når hun skal sove, som er uhensigtsmæssige i forhold til at hun skal kunne finde videre i søvnen om natten uden jeres hjælp. Jeg taler om det der hedder søvassociationer og søvnassociationsproblemer, som du kan finde noget om i min bog. Det kan være nogle af disse vaner, ting i jeres ritual, som I skal ændre på, for at få hende til at sove sammenhængende.
Jeg håber at nogle af ovenstående forslag hjælper jer lidt på sporet omkring hvad der kan være galt hos jer, hvad der kan gøre at lillepigen ikke vil sove igennem. Hvis man finder årsagen, så er det også lettere at arbejde på en løsning :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske