Svar: Min datter på 10 mdr. vil ikke spise
28. april 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Der er ingen tvivl om at sygdom har ramt en periode, hvor børn naturligt ofte lukker munden sammen og at det er lidt uheldigt ... ikke desto mindre, så bliver mange børn syge netop i den alder, så det kan ikke bruge som fuldgyldig undskyldning for at hun ikke vil spise :)
Der er to ting, som umiddelbart falder mig i øjnene. Det ene er at din datter ofte afviser æbler og brød om formiddagen - hvorfor hun så ikke får noget mellemmåltid, det andet er at hun er glad for grød fra Beauvais ...
Jeg synes for det første at det er super vigtigt at hun ikke misser sine måltider. Det er vigtigt at der ikke går mange timer, hvor hun mere eller mindre ender med at faste, fordi hun meget let kan vende sin krop til at 'lade sig nøjes' og naturligt ikke føler behov for at få mad. Det er vigtigt at hun får små hyppige måltider, fordi det faktisk også kan øge appetitten at spise lidt og tit ...
Jeg synes derfor også det er super vigtigt at hun til hvert måltid får noget, som du ved hun kan lide og vil spise. Og det må gerne være de færdiglavede produkter, - men altid kombineret med noget andet. Min tanke er altså at hun ikke skal have enten eller, men at hun skal have både og - så du simpelhen sikrer dig at hun spiser lidt til alle måltider og ikke springer fuldstændig over.
I takt med at hun igen vender sig til at spise og forbinder det at blive sat ved bordet med netop at spise og at det skal være hyggeligt og rart, så vil lysten til at spise mere varieret forhåbentlig også komme - men det kræver at hun er tryg ved det hun får. Derfor er det for mig vigtigt at du til hvert måltid giver hende noget du ved hun naturligt vil smage på og så servere lidt nyt ved siden af.
Du kan en overgang blande havregrøden med grøden fra Beauvais for at se om hun så vil spise mere af den og stille og roligt trappe den færdiglavede grød ud.
En tallerken med lidt forskelligt frugt og bær er godt, så der er lidt valgmuligheder, eller hvis du ved at hun f.eks. gerne spiser frugtmos så giv hende det. Ved siden af det hun godt kan lide, så også gerne lidt bolle, som hun ofte ikke spiser så meget af, men stille og roligt lærer at føle sig tryg ved. Spiser hun lidt af frugten, så glider lidt af bollen måske også ned.
Det samme gælder til frokost, giv hende rugbrød eller anden fiberrigt brød af en type som du ved, hun normalt godt kan lide. Suppler evt. op med lidt mos på glas - igen - noget af det hun normalt spiser sammen med noget nyt og alderssvarende normalt.
Det samme om eftermiddagen - yoghurt er hun glad for, så giv hende det og ved siden af igen lidt boller eller variere den frugt du kommer på yoghurten eller serverer ved siden af, kom rugbrødsdrys på den ene dag, kom mysli på den næste dag - så hun får noget hun kan lide og også får noget nyt.
Om aftenen - sørg for at der altid er et eller andet som hun normalt vil spise og igen serveret med noget nyt. Hun skal ikke have speciel mad om aftenen, men maden skal tage udgangspunkt i jeres mad, men hvis hun f.eks. normalt helst vil spise hvis der er sovs eller dressing til, så sørg for at der er dette til maden. Hvis hun gerne vil spise et stykke flutes, så sørg for at der er et enkelt stykke af dette, så hun oplever at spise samtidig med jer og måske får lyst til at smage hvad der ellers er på tallerkenen.
Og slut så gerne af med en godnatgrød som du ved hun kan lide, så hun ikke går sulten i seng.
Flaske er fint 2 gange dagligt, men i 1 års alderen skal skæres ned til 1 flaske dagligt og i løbet af de næste par måneder forsvinder den helt. I 1 års alderen vil hendes mælkeindtag skulle ligge mellem 350-500ml i døgnet - alt incl. Altså også yoghurt, ost, sovs osv. tæller med, ikke kun mælk af kop/flaske. Derfor vil hun normalt være dækket ind hvis hun får mælk morgen og aften, ost, yoghurt osv. i løbet af dagen men i øvrigt ellers drikker vand :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske