Svar: Justering af rytme
29. april 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Når børnene vågner og har afføring om morgenen, skiftes og er klar til at starte dagen, så synes jeg du skal starte med at give dem morgengrød. Sammen med grøden kan de få lidt frugt og inden de så puttes til formiddagslur, får de så deres flaske.
Det vil naturligt være sådan at de har brug for at sove tidligere hele dagen igennem, jo tidligere de står op, og derfor vil det naturligt være svært at springe den sidste powernap over, fordi eftermiddagen ellers bliver for lang og de bliver overtrætte. Hos jer vil det måske derfor passe bedst at de lige nu stadig sover 3 lure dagligt - måske skal de så en lille smule senere i seng, for at være parate til at sove til natten ...
Nu hvor de er blevet 7 måneder, vil 4 flasker dagligt ofte være tilstrækkeligt til at sikre deres mælkebehov. En plan for dagen kan derfor nu se således ud:
Tidlig morgen 06: Vågner, har afføring, skiftes og dagen starter
Morgen 7: Havregrød, vand af kop. Suppleres med lidt frisk frugt i hånden at sutte på, evt. lidt frugtmos.
Flaske og puttes til morgen/formiddagslur. Lad dem sove som de vil - hvis de sover 1 time er det fint, sover de 1½-2 timer her er det i princippet også okay - det kan gøre at middagsluren så bedre kan rykkes og ligge lidt senere.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur de har taget
Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Powernapper evt. mellem 17-18
Aften 18.30-19: Mere og mere familiemad, ris med lidt sovs, grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være indmaden af en frikadelle, laks fra ovnen eller lignende. Tilbydes kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende at sidde med selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten måske først kl. 20.30-21. Igen afhænger tidspunktet af hvor sen en powernap de har taget sidst på dagen/først på aftenen
Sen aften 24: Flaske
Som du kan se ligger de fire flasker i stedet nu formiddag, inden middagslur, aften og sen aften ...
Håber at denne justering af dagsplanen hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske