Svar: Uenig om opdragelse af 2 årig
24. juni 2004
Alder:
2 år
Kære fortvivlede mor
Jeg tror faktisk at du har fuldsstændig ret i at uenigheden imellem dig og din mand om, hvordan man opdrager børn, smitter af på hvordan jeres børn har det.
Jeg er også helt sikker på at der er en sammenhæng imellem din drengs øreproblemer og hans måde at være på, men udover det så hænger det jo også sammen med hans alder.
Alderen fra 1-3 år kræver stor tålmodighed og forståelse fra forældrenes side. Det er jo den alder hvor børn er i trods eller det der også hedder selvstændigheds alderen.
Da du interesserer dig for at læse og for børns udvikling, så vil jeg foreslå dig at læse bogen 'Ka selv - vil selv, men du må hjælpe mig' af Grethe Kragh-Müller. Du kan finde den under min bogguide. Jeg er sikker på at den vil kunne hjælpe dig og især den sidste del af bogen der handler om opdragelse og konfliktløsning kunne være god, også for din mand.
Når jeg læser dit brev får jeg indtryk af at du egentlig er lidt i et dilemma mht din mand og den form for opdragelse han vælger i forhold til hvad du ønsker. Har I nogen sinde talt om dette, eller er det bare blevet en selvfølge at I gør som I hver især bedst synes? Jeg tror det er meget vigtigt at I får talt omkring dette. Hvis du er bange for at bringe det på bane og er nervøs for reaktionen, så sig til dig selv at på et eller andet tidspunkt skal I jo have dette talt igennem, hvis ikke nu, så springer ballonen måske senere...det må briste eller bære.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske