Brev:
Afviser far - 22 mdr.
29. april 2010
Alder:
22 mdr.
Afviser far - 22 mdr.
Hej Helen,
Jeg har en skøn datter på knap 2 år, som i det sidste halve år har været/er stadig morsyg. Det har været helt ekstremt (far kunne ikke engang kigge på hende, så græd hun), men heldigvis er det blevet bedre, men det er KLART mig, hun foretrækker i alle situationer.
Det eneste tidspunkt hvor far duer, er når jeg slet ikke er der, og det er jo ikke en holdbar løsning.
Der er nogle få undtagelser, men far må ikke kysse hende, tage hende op, "nive" hende i kinden, hun vil ikke læse bog med ham osv. osv. Når han prøver græder hun og kommer hen til mig og vil op og siger "far er fræk", eller når han "niver" hende i kinden siger hun arrigt "miiiinnn den, min kind".
Jeg har set, du har opfordret andre med samme problem som mit til at far skal gøre de lidt vildere ting, såsom kildeture osv, men hun begynder at græde, når han kilder hende, og det er jo ikke meningen.
Jeg tager hende altid op, når hun kommer til mig, jeg kan slet ikke afvise hende, når hun har brug for trøst, selvom min kæreste siger, at jeg forstærker problemet, når jeg gør sådan.
Jeg ved ikke, om en del af problemet ligger i, at han taler fransk til hende (han er fransk, og hun skulle jo gerne blive 2-sproget), så derfor er det måske lige det mere kompliceret for hende at tale med ham.
En anden del af problematikken kunne ligge i, at han har det med at tage hendes ting for sjov, men hun forstår jo ikke endnu, at det bare er for sjov. Jeg kan se, at hun har et stort behov for at forsvare sine ting, når han kommer ind i et rum - "miiin bog", "miiin mad" eller hvad det er.
Til sidst synes jeg ikke, at han er så god til at respektere hendes grænser, altså, når hun siger nej, skal der liige kildes en ekstra gang, eller lige røres en gang til osv.
Jeg ved slet ikke, om det kan være derfor, eller om det er noget helt femte, men jeg synes, at 6 måneder er lang tid, og jeg håber, at det snart ændre sig, da jeg er gravid (nok godt har jeg først termin til november, men...).
Hvad kan vi gøre??
Jeg håber, du kan hjælpe os!!