Svar: Ny rytme efter vi er begyndt på skemad
29. april 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Jeres problemer med maveuro og søvn, skyldes sandsynligvis at jeres datter får alt for meget skemad og alt for lidt modermælkserstatning. Med den alder hun har, er det vigtigt at mælken fortsat udgør størstedelen af hendes indtag og sådan er det jo langt fra.
I er nødt til at skrue mængden af skemad ned, så hun ikke nægter flasken efterfølgende, men har plads i maven til begge dele. Det er altså bedre at I giver hende 3/4-1 dl. grød eller mos og så giver hende 100ml på en flaske end at I giver hende 1½-2 dl. skemad og hun så afviser flasken.
Det er rigtig godt at tilbyde skemad, hver gang hun vågner af en lur og sammen med sin skemad skal hun have vand af kop. Flasken skal så gives inden hun puttes til næste lur og flasken skal naturligt være en del af hende putteritual. Det ar få en flaske at sove på, kan også gøre at hun begynder at forbinde det at skulle sove med noget dejligt og rart og at hun drikker den lune mælk og falder mere roligt i søvn - uden så meget gråd.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 6 måneder ser normalt således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45-60 minutter.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13-13.30. Tidspunktet variere lidt efter hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 16: Tilbydes igen en flaske og også gerne lidt frugt, frisk frugt og/eller frugtmos, vand af kop.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, det kan være lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen eller lignende som moses sammen med grøntsagerne, suppleres igen med lidt brødskorper i hånden at gumle på, Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Tidspunktet afhænger lidt af hvorvidt hun har sovet 2 lure eller taget en ekstra powernap om eftermiddagen.
Sen aften 23-24: Drømmeflaske som nu
Som du kan se er det nødvendigt at skære ned i hvert måltid skemad, så der fortsat er plads til mælken. Det handler ikke kun om at sikre hende mælk, men bestemt også om at sikre hende væske nok og de fleste børn har brug for at få 800-1000ml i døgnet ved siden af deres skemad og vand af kop ....
Start hvert måltid med lidt hånden at sutte på, så hun bliver opmærksom på at det er spisetid og følg efter med skemaden. Giv som sagt ikke mere end 3/4-1 dl. så hun stadig drikker mælk. Giv hende mellemmåltider - gerne i form af lidt frugt, også frugt i hånden at sutte på - men altid under opsyn, når hun har tænder er der naturlig risiko for at hun får bidt stykker af ...
Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver rugbrødsbjælker til hende :)
Det er en rigtig god idé at have faste tider for mad, søvn og aktiviteter, da det påvirker hendes indre ur og er med til at give naturligt fornemmelse for sult/mæthed og behov for søvn/vågenhed. Så I hjælper jeres datter meget ved at søge for at holde en nogenlunde ens dagsplan - og altid starte med skemaden og så give mælk inden putning - altså med den alder hun har lige nu ... :)
Og ja meget gerne mad i hånden, det er godt for hendes mundmotoriske udvikling - men altid under opsyn, som sagt.
Jeres datter sover sandsynligvis kortere nu fordi hun ikke får mælk nok og også fordi hun nu er ældre og gerne vil opleve mere.
Prøv at putte hende lidt før og put hende konsekvent med flasken, giv hende evt. flasken, der hvor I ønsker hun skal falde i søvn :) Lige nu skal væskeindtaget og behov for flaske prioriteres så meget, at det er helt fint, hvis det virker at falde i søvn med flasken! :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske