Svar: Tager bleen af omkring sovetid
30. april 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Majbritt
Når din dreng tager sin ble af omkring sovetid eller om natten, så tænker jeg at det ikke hænger sammen med renlighed, men mere om et ønske om, selv at kunne klæde sig af. Han er naturligt igang med at øve sin selvstændighed og her især - at kunne tage tøj af, det er stadig lettere at tage det af end at tage det på.
Samtidig er en ble sandsynligvis generende og dermed rar at få af, så man kan jo godt forstå at han tager den af, når han kan komme til det ...
Du har ret i at det er uhensigtsmæssigt at han tager den af og tisser i sengen så det hele er gennemvædet - det er ikke rart for jer eller for ham ...
Du kan forsøge at forhindre ham i det ved at give ham en heldragt på, altså nattøj som er ud i et med bukser og bluse. Helst en model, som kun er åben ved brystet og ikke i benene, altså den slags som man 'kravler ned i' lidt ligesom en kedeldragt ... Det kan gøre det sværere for ham at krænge sig og dermed også bleen ud af tøjet, når han skal sove.
Du kan også prøve at finde en bodystocking der ikke åbnes og lukkes med trykknapper, men derimod med rigtige knapper som han måske vil have sværere ved at åbne...
Samtidig skal du naturligvis om dagen anerkende hans lyst til selv at klæde sig af og på og støtte ham i den udvikling. Sådan at du naturligt giver ham mulighed for at gøre disse ting om dagen, når du nu hindrer ham i det om natten.
Så selvom jeg normalt ikke mener at børn skal hindres i deres udvikling, så kan det altså lige i denne situation være okay - det er jo også vigtigt at han får sovet ... :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske