Svar: Søvn i løbet af dagen - 3 mdr.
30. april 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Velkommen til og tillykke med den lille pige :)
Det som umiddelbart falder mig i øjnene er at din datter sover 7-9 timer om natten uden at få mælk og at du samtidig skriver, at du forsøger at køre en rytme om dagen, hvor hun får mad og efter en time puttes til lur ...
Jeres problem skyldes, som jeg ser det, at jeres datter sover og spiser som hun gør. Hun får for lidt mælk om natten og skal derfor søge det ekstra om dagen og hun kan naturligt ikke sove særlig længe, hvis hun spiser og først puttes en time efter indtaget af mælk, så vil hun naturligt kun sove 40 minutter, vågner op og have brug for mere mad - hun skal også indhente det hun mangler fra om natten ...
Samtidig er natamning rigtig vigtigt i forhold til at holde mælkeproduktionen ved lige. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten - prolaktin- og dertil kommer at du også fortæller at det er meget varmt, hvor I bor, så din datter har også brug for at få mere mælk for at få sit væskebehov dækket.
Din datter har brug for mindst 6 hovedmåltider ved brystet dagligt og derudover små amninger, hvor hun dier kortvarigt, fordi hun derved får slukket tørsten. Det er sådan at din mælk består af flere dele og den første del af mælken er meget vandholdig og hvis man malker ud, så ligner den lidt skummetmælk og den slukker tørsten. Det betyder at børn der ammes, nogle gange melder sig og dier kortvarigt - det er ikke hygge, det er fordi barnet på den måde slukker tørsten og det er vigtigt at jeres datter har den mulighed - især, når det er meget varmt, hvor I bor :)
Den næste del af mælken er lidt mere hvid og ligner lidt mere letmælk i konsistensen. Det er den egentlige mad, som barnet har brug for, for at trives og som barnet får, når det spiser sine 'hovedmåltider'.
Den sidste del af mælken er tyk som fløde. Hvis man malker ud, så kan man se at fløden lægger sig foroven i flasken som en lidt tykkere gullighvid mælk. Det er fløden som giver barnet god mæthed i maven og det er også fløden der giver barnet elastikker på arme og ben :)
Barnet har altså brug for alle dele af mælken og brystet er så smart indrettet, at hvis man lægger barnet til som det viser behov for, så bliver barnets behov naturligt dækket. Selvom børn skal have lov til at være selvregulerende, så er det dog nogle gange nødvendigt, at man tager barnet til brystet og tilbyder brystet ekstra - også selvom barnet umiddelbart ikke har signaleret et behov og det lyder nødvendigt hos jer.
Det er vigtigt at du sørger for at din datter får spist lang tid nok på et bryst af gangen, så hun får den lidt federe og mere mættende mælk med ud. Det er altid svært at sætte tid på en amning, men du kan gøre det at du lægger hende til brystet i den traditionelle stilling og lader hende spise det hun umiddelbart vil der. Så bøvser du hende, pludrer lidt osv., du skifter hende så hun vågner lidt op til dåd igen og så ammer du hende fra modsatte bryst inden hun så puttes til lur.
Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun tog toppen sidst, lader hende spise i bund der, bøvser, pludrer osv. og så skifter du hende og tilbyder modsatte bryst inden hun atter puttes til lur.
Du skal forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det er helt naturligt for hendes alder at den sidste lur ligger så sent, at hun ikke går i seng før kl. 22 som nu :)
En plan ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra morgenamning
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes og puttes til natten - mange børn ligger tæt ved brystet og dier hyppigt det meste af aftenen, ved at gøre dette får de små mængder af koncentreret mælk og dermed mæthed til natten
Sen aften: Ammes mere eller mindre i søvne og sover videre
Midt nat: Ammes mere eller mindre i søvn og sover videre.
Som udgangspunkt bør der ikke gå mere end 3-4 timer mellem en amning og det er fra en amning starter og til den næste begynder. Din datter må godt sove 5 timer f.eks. fra kl. 01-06 om natten, det er helt okay, men det betyder så at hun skal spise hyppigere om dagen og at der i løbet af dagen måske nogle gange kun går 2-3 timer mellem en amning.
Så mit umiddelbare bud på jeres situation er at din datter skal have mere mælk og spise som en naturlig del af det at blive puttet. Du er nødt til at tage hende op sen aften eller først på natten og give hende mad der, så hun ikke springer 1-2 måltider over om natten og hun vil kunne spise mere eller mindre i søvne.
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Sådan får du dit barn til at sove!", den vil give dig et meget godt billede af hvad du kan forvente omkring søvn, med den alder din datter har. Hvad der sker med hende udviklingsmæssigt lige nu og i tiden frem og hvordan du kan arbejde videre og få gode søvnvaner :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske