Svar: Vågner grædende fra lure og om morgenen
30. april 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Louise
Du fortæller at din datter stort set altid er vågnet med gråd og det er der nogle børn som gør. Det er utroligt frustrerende for forældre, fordi man let får fornemmelsen af, at barnet aldrig vågner veludhvilet og glad, men at der altid lige skal gå et par minutter, før man får et smil.
Det skyldes ofte at barnet har en rytme, hvor de vågner direkte fra den dybe søvn. Det er sådan når vi sover, så skifter vores søvn mellem forskellige stadier hvor vi nogle gange sover let, sover dybt og andre gange drømmer. Børn der vågner direkte fra den dybe søvn, vil altså ofte vågne og græde - det er ikke farligt, det skader ikke din datter og det er ikke tegn på at du gør noget forkert eller skulle handle anderledes :)
Prøv derfor at tage det roligt, din datter bruger dig som et spejl og når hun mærker at du er rolig, så bliver hun det også lettere. Det er en god idé at småpludre lidt med hende "såå, bliver du bare så ked af det, såå, godmorgen skatterpige, det er morgen nu ..." osv. så du taler i et let og beroligende leje.
Det kan også nogle gange hjælpe hvis man kan komme til at give barnet lidt at drikke, have en kop stående parat, så hun kan få en lille tår og derefter falde lidt til ro og så være frisk og parat til at starte dagen :)
Løft hende op, tage hende ind til dig, lad hende mærke din nærhed og giv hende fysisk kontakt. Berøring og varme virker i sig selv beroligende.
Så ro på her!
I forhold til vægttab, så skal din datter ikke tabe sig .. det er okay at vægten i perioder kan stå lidt stille fordi barnet udvikler sig, bruger sig selv rigtig meget fysisk og ikke helt får indtaget mad nok, fordi det har travlt med alt mulig andet end at spise - men tabe sig bør hun faktisk ikke og slet ikke over 1 kg...
Det synes jeg faktisk du skal tale med lægen om og derudover så er det naturligvis vigtigt at du sørger for fortsat at energiberige hende mad, så hun får både fedt og proteiner nok. Hun skal nok fortsætte med sødmælk efter et års alderen og lidt smør eller anden fedstof i grøden vil også være en god idé.
Fisk er meget vigtigt at give hende næste dagligt, gerne så pålæg til frokost og også om aftenen et par gange om ugen. Der er vigtige og gode sunde fedtstoffer i netop fisk. De vigtige Omega-3 ... :)
Du kan på medlemssiderne i Livets bog indtaste hendes længde- og vægtmål fra fødslen og til nu, så kan du se hvordan hun ligger på kurven. Det er vigtigt at hun følger sin egen kurve, hun bør ikke falde en kurve ned ... I givet fald, så skal du som sagt tale med jeres læge :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske