Svar: Væske, behov og beregning
1. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
Når man skal beregne væske, så skal man som udgangspunkt beregne ud fra den mængde væske der drikkes - det vil sige væske der indtages af kop, bryst eller flaske. Der indgår naturligt en lille smule væske via maden, men det tæller ikke med i det egentlige væskeregnskab, det er blandt andet derfor vigtigt at man ikke erstatter alle flasker eller amninger med skemad, men stadig tilbyder barnet en stor del mælk/væske ved siden af.
Når man skal beregne væske, så vil de fleste børn have brug for mellem 100-150ml pr kg de vejer. Det vil sige at hvis man har et barn som vejer f.eks. 8 kg, så vil barnets væskebehov udregnet være på minimum 800ml og op til ca. 1200ml. Og det er rigtig meget. Jo mere aktiv, jo mere barnet sveder osv. jo mere væske har barnet naturligt behov for ...
Dette behov dækkes normalt i 8 måneders alderen ved at tilbyde barnet 3 amninger/flasker dagligt, svarende til ca. 600ml og derudover skal barnets væskebehov så dækkes af den mængde mælk, der er tilsat grød og mos. Ikke umiddelbart den mængde væske som maden laves med, men de 50ml mme som du tilsætter eller kommer på grøden - de kan tælle med. Og så skal behovet også dækkes af det som barnet kan drikke af en kop.
Jeg håber at dette hjælper dig lidt videre :)
Tusind tak for dine skønne ord om min nye bog, jeg er meget meget glad for at læse det du skriver - det er virkelig dejligt og du kan tro, - jeg skal nok foreslå forlaget at der også skal komme en bog om kost :) Tak!
Fortsat held og lykke med lille Sophus! Knus fra mig til dig:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske