Svar: Pottetræning og lidt hurtig udvikling
1. maj 2010
Alder:
17 mdr.
Kære snoabe-forældre :)
Hvor er det dejligt at jeres datter er så godt igang og udvikler sig i så sund og god retning som hun gør. Selvom I næsten føler det går for hurtigt og at jeres baby, pludselig næsten fra den ene dag til den anden var en tumling - ja så lyder det som om at hun udvikler sig super godt og det bliver I nødt til at glæde jer over :)
Jeg kan godt forstå det er svært, for man bliver naturligt bange for at pace hende, kræve ting af hende som hun ikke er parat til, men jeg tror faktisk at I meget hurtigt vil fornemme om hun har lyst og er parat eller om hun ikke er. Hvis hun ikke er parat, så vil hun naturligt miste fokus, have svært ved at koncentrere sig og søge anden form for underholdning og derfor er det rigtigt, når jeres omgangskreds siger, at I er nødt til at følge hende og de signaler hun viser.
Så når hun gerne vil kigge i bøger, lede efter ting i bøgerne osv. så skal I bare gøre det hun har lyst til. Hvis hun vil prøve at bygge puslespil, så prøver I det, hvis hun vil lege med dukker, klæde dem af og på - ja så gør I det. I kan her ikke forcere noget, for vil hun det ikke, ja så beder hun jer heller ikke om at hjælpe hende med det. Hvis hun ikke synes bogen eller dukken er interessant, så kommer hun ikke, tager jer i hænderne og beder jer læse eller lege med hende :)
Hvornår hun begynder at slappe af ... tja, det tror jeg ikke I skal regne med foreløbig. Hun er en pige der er super godt igang og som lærer rigtig meget ved at undersøge og udforske verden og ved at I netop forsøger at imødekomme hendes lyst til at lære ved at tale med hende om tingene. Det er hendes personlighed, det er sådan hun er - når hun bliver 3 vil hun sandsynligvis stille fantastiske spørgsmål, nogle gange i en grad, så I tænker, hvordan kan hun overhovedet tænke sådanne tanker - men nyd det, det er virkeligt berigende :)
Hendes interesse for renlighed ... her er jeg lidt mere tilbageholdende. Ikke fordi jeg ikke har oplevet børn som blev renlige omkring 2 års alderen, for det har jeg - men fordi det lige så meget kan handle om at hun har en naturlig interesse for sin krop og for hvordan hun fungerer - mere end at hun fysiologisk er parat.
Netop fordi hun er så kvik en pige som hun er, så vil hun naturligt nu interessere sig for hvordan hun ser ud, hvordan hendes krop fungerer. Hun ved sikkert godt hvor hendes øjne, næse, pande, mave, tæer osv. er og hun begynder at blive mere og mere bevidst om at hun er en pige og at der også findes drenge .. Når hun tisser og gerne vil på potten kan det altså være udtryk for at hun interesserer sig for selve det at tisse, det er for hende enormt spændende. Samtidig er det spændende for hende at gøre det hun ser I gør - uden at hun nødvendigvis er parat.
Det er fint at gøre det til en leg og lade hende tisse på potten og opleve den glæde der er i det. Men bleen skal hun stadig have på.
Et tegn til at hun er fysiologisk parat vil være at hun er i stand til at holde sig i min. 3 timer. Hvis hun ikke kan dette, så er hun ikke klar til at træne renlighed og jeg synes i forhold til at hun kun er knap 1½ år, at I skal se tiden an. Man kan godt forcere noget her som gør, at hun pludselig får tilbagegang og begynder at lave i bukserne og det er en rigtig skidt situation at komme i ... Så hellere lade det tage den tid det tager.
Måske bliver hun renlig i løbet af det næste ½ år, det er som sagt set før, men som udgangspunkt vil det være super fint, hvis hun bliver renlig til næste sommer når hun er 2½ og det vil jeg umiddelbart sige at I skal gå ud fra er det rette tidspunkt :)
Det kan ikke udelukkes at jeres datter hører til det man kalder for et barn med særlige forudsætninger, eller et særligt intelligent barn. Nogle af disse meget dygtige børn er utroligt hurtige motorisk og har samtidig en stor interesse for at lære at tale, bruge sproget, læse, stave, regne osv.
Det er for tidligt at sige noget om, hvorvidt jeres datter er en pige med særlige forudsætninger - det må tiden vise. Når hun bliver ældre, det vil sige tidligst 3 år, så vil man kunne teste hende. Den psykologiske-pædagogiske-rådgivning PPR i kommunen vil sandsynligvis kunne lave en test på hende. Der findes rigtig mange slags test, men man kunne f.eks. lave det der hedder en WPPSI, det står for Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence - den kan laves på børn mellem 3-7 år.
Formålet med at teste hende er, at man finder ud af om hun på nogle punkter har brug for andre udfordringer end alderssvarende børn, så hun bliver mødt og anerkendt som den pige hun er.
Lidt tanker med på vejen fra mig, håber I kan bruge det videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske