Svar: Mangler interesse for grød og mos
1. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Sine
Det er meget vigtigt at du giver din dreng så meget forskelligt som muligt og nu hvor han er 6 måneder gammel, står verden åben madmæssigt - han må næsten få alt :)
Han skal derfor have noget forskelligt, som kan pirke til hans nysgerrighed og du skal lave velsmagende retter som appellerer til ham både i smagsindtryk, men bestemt også synsmæssigt.
Du fortæller at du f.eks. blander majsgrød og banan og for mig giver det en - undskyld mig - kedelig farve ... Fuldstændig ligesom når vi andre spiser, så er det super vigtigt at maden ser appetitlig og indbydende ud og ved at brug f.eks. abrikoser, jordbær eller svesker, som topping på en grød, så vil den se vidt forskellig ud og også smage forskelligt. Samtidig vil du kunne variere hver skefuld, så han får lidt forskelligt. Ligesom når du selv spiser, så smager det også forskelligt alt efter om det er kødet, kartoflerne eller salaten du kommer i munden og på samme måde skal hans smagsoplevelser varieres under selve måltidet.
Nogle gange skal han altså have en skefuld ren grød, andre gange lidt af frugtmosen og atter andre gange en skefuld med begge dele på :)
Du skal følge planen jeg har sendt dig i mit sidste brev, fordi det er vigtigt at han har en fast rytme og ved hvad der skal ske, når han sættes i den høje stol.
Det er vigtigt at du starter med at give ham skemad, når han vågner af en lur og at du først giver mælk inden han skal sove igen. Maden før mælken, for at give plads til begge dele.
Han skal have havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, gerne med lidt frugtmos som topping og så skal han have grøntsagsmos med kogt kød og fisk. Du skal give ham mos som smager af noget, mos som tager udgangspunkt i den mad som I andre spiser. De gammeldagsretter er ofte rigtigt gode og han må som sagt få næsten alt.
Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du kan lave maden selv, eller du kan give ham mos fra glas, det er også okay. Du må meget gerne lave lidt sovs med sødmælk og så give ham grøntsager om aftenen moset med lidt sovs. Du kan f.eks. lave kartoffelmos og millionbøf eller mose lidt flødekartofler med indmaden af en frikadelle - det er helt okay, at du giver ham dette og det er en måde at få mos i ham på, som smager af noget - og med udgangspunkt i jeres mad. Du kan give ham rester til frokost, så du på den måde også der får fyldt ham lidt ekstra op.
Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Du skal naturligvis mose eller blende maden til en konsistens som passer ham og så skal han sidde med ved bordet. Det vil dog være en rigtig god idé at du hjælper ham med at spise først og så bagefter får han så noget at sidde med selv, som han så sidder og gnasker i, imens I voksne spiser.
Du skal hjælpe ham med at holde fokus, når han spiser. Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen.
Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov sagde den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det...
Så meget mere smag, mere variation og fokus på at maden virkelig skal være indbydende og lækker både smagsmæssigt og udseendemæssigt og så hjælpe ham med at holde fokus når han skal spise :)
Mangler du inspiration og vil se hvad jeg mener med udseende osv. så kik i babykøkkenet her på siden og se hvordan babymad kan se ud :)
God appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske