Svar: Faste sengetider
1. maj 2010
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære Mor til tre
Hånden på hjertet - jeg synes også det er super hyggeligt, hvis man en gang imellem kan være oppe samme om aftenen og det er dejligt at kunne besøge familie, venner osv. i weekenden uden at man behøver køre hjem fordi børnene skal sove kl. 20 ...
Men, det er faktisk ikke særlig smart at lade børnene være oppe i weekenden, for det påvirker deres rytme de næste 2-3 dage og gør at de naturligt har svært ved at overskue hverdagen i institutionen og så er det man får børn der bliver irritable, pylrede, børn som giver let op, som ikke leger godt med deres kammerater og børn som protestere over tøjet og morgenmaden - og det bliver svært at komme ud af døren på en ordentlig måde.
Børn vokser også under søvn, det er når de sover at kroppen får fornyet energi, søvnen gør at deres immunforsvar styrkes, de bliver stærkere, når de sover som de skal. Derudover kan man sige at børn lærer og bliver klogere, når de sover, fordi det er i søvnen at de bearbejder alt det de har oplevet om dagen.
Gode vaner skabes fra børn er helt små og børn i 3-4 års alderen har brug for rigtig meget søvn og brug for en fast stå op tid og en fast puttetid, hvis deres søvnbehov skal dækkes og de skal trives godt. Et barn på 3 år har brug for ca 12 timers søvn i døgnet, det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 11 timers nattesøvn og en middagslur på 1 time. For at kunne få en lang nok nattesøvn, vil barnet altså skulle være i sin seng og sove fra kl. 20 til kl 07. Står barnet op allerede kl. 6, betyder det reelt at barnet skal i seng allerede kl 19 eller sove en længere middagslur ...
Et barn på 4 år behøver ofte ikke middagslur længere, men vil stadig have behov for 11½ times søvn i døgnet og et barn på 5 vil have brug for 11 timer.
Hvis børn i børnehavealderen er oppe til kl. 21, 22 eller mere i weekenden, så får man enten børn der sover meget længe om morgenen eller børn der kommer i tydeligt søvnunderskud og det er uhensigtsmæssigt for deres trivsel og indlæring.
Der er naturligvis forskel på om det er noget der sker hver weekend eller kun et par gange om året, fordi man skal til familiefest, det er juleaften, nytårs aften eller lignende, hvor det er dejligt at alle er oppe om aftenen ... Fleksibilitet skal der naturligvis også være og så må man se på det barn man har og også prøve sig lidt frem.
De mindste børn, det vil sige børn under 2 år, de tåler ofte ikke særlig store ændringer i deres søvn. For børn i 2-4 års alderen er ritualer meget vigtigt, tandbørsten skal stå i et bestemt krus, bamsen skal puttes med et bestemt tæppe, mor skal synge en bestemt sang osv. Ritualer giver barnet tryghed.
Når børn er 4-6 år så er ritualerne knap så fastlåste, men børn i denne alder har ofte en stor fantasi og kan have svært ved at slippe dagen. De har brug for at man prioriterer at sidde på sengekanten og sludrer lidt.
Når børn er 6 år og op efter - det vi kalder skolebørn så bliver evnen til at klare lidt fleksibilitet større. Det er faktisk først i skolealderen at de kan være oppe lidt længere fredag og lørdag, - søndag skal stadig indpasses med fast stå op tid for at de kan komme i ordentlig tid i seng søndag aften og være klar til næste dag ... Så en lille elastik kan være okay for skole børn - men kun en lille elastik.
Der er på det sidste været en del i medierne omkring at netop skolebørn sover for lidt og at de stadig har brug for faste sengetider. Alt for mange skolebørn møder for trætte op til undervisningen, de er rastløse, har svært ved at koncentrere sig og svært ved at lære.
Faktisk er der undersøgelser som nu tyder på at skolebørn kan få ADHD symptomer fordi de mangler søvn ... tankevækkende!
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske