Brev:
Skære ned på amning
1. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Skære ned på amning
Kære Helen.
Tusind tak for dine meget brugbare svar på tidl. spørgsmål.
Du skrev til mig at min datter i 7mdr. alderen vil kunne nøjes med 4 amninger i døgnet. I morgen (2.maj) bliver hun 7 mdr. og jeg ammer stadig 5-6 gange i døgnet. Det bekymrer mig nu ikke, da hun indtager mere og mere skemad og nok skal mættes af det og så blive puttet uden amning. Men jeg må lige høre, om jeg stadig skal tilbyde hende et måltid inden hun puttes og hun så selv vil afvise det hvis hun er mæt nok til at kunne sove uden. Eller skal jeg simpelthen prøve at ligge hende til at sove uden?
Nogle gange er der lidt brok lige inden hun overgiver sig til søvn, og jeg er bange for at jeg vil vakle hvis ik jeg har givet hende mad forinden. Jeg er nemlig "immun" overfor hendes brok hvis jeg ved hun er mæt, har ren ble, har den rette temperatur og jeg kan se hun er træt.
Så hvordan skærer man ned på amningerne? Jeg er lidt af den overbevisning at sådan noget bør ske "naturligt". At hun selv regulerer hvor meget og hvor ofte, men på den anden side tænker jeg at hun nok også vil takke ja til at blive ammet blot fordi det vel er meget rart, og ikke fordi hun er sulten.
Jeg synes stadig at hun indtager en del mælk hver gang jeg ammer hende, så det er ikke fordi jeg på den måde kan se hvilken amning der er overflødig. Men det kommer måske?
Ser frem til at høre fra dig.
Kærligst M