Svar: Opmærksomhedskrævende dreng
24. juni 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Mor
Hjælper det hvis jeg siger at det er hans alder? Det håber jeg:o)
Børn i 1½ års alderen har endnu ikke så meget sprog og har derfor svært ved at udtrykke sig verbalt, men de forstår en masse og der er sekunder imellem at være meget glad og være meget ked af det. Et barn på jeres søn alder har svært ved at styre og regulere sine følelser og vil have behov for stor forståelse og omsorg for langsomt at blive bedre og bedre til det.
Jeres søn vil aflæse jer og gennem jer finde ud af, hvad I synes er sjovt, rart, skidt og på den måde lære. F.eks. hvis han smider tallerken med maden på gulvet, det synes han er sjovt, men når han aflæser jer, finder han ud af at det synes I ikke. Det er en proces at lære samvær med andre.
Når han pjevser, så skal I ikke ignorere ham, men forsøge at finde ud af, hvad hvorfor han gør det. Prøv at sætte de ord på, som han selv mangler, så han hører om I har forstået ham. Det er også vigtigt at I kan rumme hans følelser, altså at I giver plads til at han er vred, ked af det, glad, sur osv. Alle følelser har ret. Hvis han er meget sensitiv, så mød ham roligt, når han oplever jeres ro, så vil han også selv blive rolig, han bruger jer som et spejl.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske