Svar: Hvornår skal jeg trappe ned på MME?
3. maj 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Dorthe
Det vil være super fint at trappe stille og roligt ned, så hun får lidt mindre. Hvis hun får 400ml indtil hun er 1 år, vil det være super, så er hendes jernbehov naturligt dækket fint ind.
Ved 1 års alderen skal den ene flaske fjernes, så hun kun får en flaske dagligt og normalt vil det være flasken omkring kl. 23 der fjernes først. Dette gør i bedst ved at skære ned, så hun hen over nogle dage får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære.
Samme princip kan I så følge med den sidste flaske inden sengetid, her vil det så være passende at hun får lidt mælk af en kop i stedet og at I stille og roligt indføre et nyt putteritual, f.eks. hvor hun får lidt lun mælk af en kop, en banan og får læst godnathistorie og måske får en bamse at putte med.
Hendes mælkebehov vil i 1 års alderen normalt være dækket hvis hun får mellem 350-500 mælk dagligt. Det anbefales at hun får mme i flaske, så længe hun får det, men i takt med at flaskerne forsvinder, så går hun over til at få letmælk af en kop. Hendes mælkebehov vil normalt blive dækket, hvis hun får et glas mælk morgen og aften, får en portion tykmælk eller lignende i løbet af dagen og i øvrigt får ost, sovs osv. som en naturlig del af en varieret kost :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:) Tillykke med vuggestuepladsen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske