Brev:
Søvn og aftensmad
3. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Søvn og aftensmad
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig og modtaget en rigtig fin madplan, som vi har kunne overholde, hvilket også har gjort vores nætter bedre.
Min datter er 10 mdr og har i de sidste ca 1,5 mdr sovet igennem. Vi har kunne lægge hende kl. 20:00 om aftenen og på gode nætter har hun sovet til kl. 7:30 uden at vågne eller få mad om natten, så vi har været et par lykkelige forældre, gået fra at vågne én gang i timen til at sove igennem.
Den seneste tid har vi haft mange problemer med aftensmaden, jeg har prøvet at lave en masse forskelligt, har invisteret i alle slags kogebøger til babyer, men vores datter nægter at spise det vi serverer. Hun spiser gerne havregrød med frugt om morgenen og øllebrød med frugt til frokost (hun nægter at spise rugbrød). Hun får altså meget flydende mad.
Hun er meget glad for at tage pincet greb og spiser derfor ærter og majs med glæde, prøvede i går at lave små gulerødder, pastinak og kartofler i ovnenen med lidt olie, tænkte at kun selv kunne tage dem ind i munden, men hun nægtede. Serverer vi en sjælden gang en gang øko lasagne på glas, spiser hun det med glæde. Har du f.eks en børnevenlig opskrift som jeg kan servere?
Som nævnt har vi ikke haft problemer med at lægge hende om aftenen, vi har ikke kørt "godnat og sov godt", men har så vidt det har været muligt forladt hendes værelse så hun har kunne falde i søvn af sig selv, det er lykkedes flere gange uden så meget gråd, kun lidt brok i ny og næ.
De sidste par aftener er hun blevet så ked og hysterisk at hun kaster op når vi skal lægge hende. Både faderen og jeg selv bliver så forskrækket og vi ved ikke hvad vi skal gøre for at undgå at hun bliver så ked. I nat måtte jeg give hende mad, da hun havde kastede den ene advocado op hun fik til aften og jeg tænkte at hun måtte være sulten siden hun vågnede kl.2. Vi er gået fra at alt har kørt til lige nu at være kaos både hvad mad, søvn og putteritual angår. Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Stin