Svar: Søvn og aftensmad
3. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Stin
Dejligt at høre at det går så godt at I har haft stor glæde af min plan for dagen, som jeg tidligere har sendt jer :) Derfor vil jeg begynde med at sende jer en plan, som den kan se ud, med den alder jeres datter har nu.
En plan for dagen til et 10 måneders barn ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, sover ofte kortvarigt, måske kun 45 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, hvis hun ikke bryder sig om rugbrød, så vælg andet fiberholdigt brød. Fiskepålæg er vigtigt, det kan være sildepostej, makrel, tun, rognguf eller lignende. Også grøntsager som ærter, majs, gulerødder, rød peberfrugt, avokado eller lignende er super og også gerne rejer, muslinger, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende. Variation er godt :) Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover måske 1½ time, max to timer, det afhænger også af hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan, frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, helt almindelig børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller, farsbrød, fiskedeller, fiskefilet, laks fra ovnen, rødspættefilet med lidt tomat og parmesan lavet i ovn - hvad som helst I nu kunne tænkes at få. Retter med hakket kød, milde fisketyper og sovs er ofte et hit for børn. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid.
Puttes til natten med amning eller flaske ca 19.30-20
Sen aften eller meget tidlig morgen: Amning eller flaske
Du skal regne med at hun stadig har brug for rigtig mange måltider i løbet af en dag - og det er bedre at hun spiser lidt og tit end få og store portioner.
Det er normalt at børn i din datters alder lukker munden for skeen og gør det, fordi de gerne vil spise selv. Derfor er det vigtigt at du giver hende mad i stykker, som du også forsøger på. Men det er også normalt at hun naturligt nogle gange, f.eks. om aftenen er for træt efter en lang dag og derfor har svært ved at koncentrere sig om at spise særlig meget og derfor naturligt nyder, hvis du gider made hende - derfor kan det være en god idé med en godnatgrød, så du er sikker på at hun er mæt inden hun skal sove.
Med hensyn til glæden ved at spise og flydende mad, så er det fint at din datter starter og slutter dagen med en grød, men ellers børn hun få rigtig mad og faktisk kræver det ikke specielle opskrifter, hun kan sagtens spise en lasagne præcis som du ville lave den. Hun må gerne få krydderier, mad som smager af noget og det er helt fint med timian, oregano, løg, hvidløg, lidt muskatnød osv. som der ofte er i lasagne. Hun må få det hele.
Hvis hun er specielt glad for færdiglavet økolasagne eller anden mad på glas, så er det helt fint at du giver hende dette, men gør det, sammen med den hjemmelavede mad, så hun får begge dele. Vær opmærksom på at grøntsagsmos f.eks. også kan bruges som smørbart pålæg på rugbrød, - så vil hun måske spise rugbrøddet ... Vær opmærksom på at grøntsagsmos på glas godt kan gives sammen med dine egne kogte ris, pasta, kartoffelmos eller lignende. Det er altså ikke et spørgsmål om at hun skal have enten eller, det er et spørgsmål om at du nu begynder at give hende både og - så hun stille og roligt lærer at spise din egen mad, og så din egen mad tager mere og mere over :)
Hendes vægring mod at skulle sove kan handle om den alder hun lige nu går igennem - måske er hun begyndt at kravle og rejse sig ved tingene og øver sig derfor i at bevæge sig lidt fysisk væk fra dig om dagen. Det gør naturligt at hun har ekstra behov for dig om aftenen og at hun også har en stor motorisk uro i kroppen og derfor svært ved at finde ro. Måske skal du lige bruge 10-15 minutter på bare at sidde der, tale stille med hende, holde hende i hånden, synge for hende eller lignende og så falder hun trygt og roligt i søvn ....
Læg min nye bog "sådan får du dit barn til at sove!", her er masser af råd at hente - også i forhold til børn på din datters alder :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske