Brev:
Står pludseligt tidligt op....
3. maj 2010
Alder:
19 mdr.
Står pludseligt tidligt op....
Kære Helen!
Jeg har et spørgsmål ang. søvn. Min søn har faktisk altid været ret god til at "sove længe" men pludselig begyndte han for en måneds tid siden at stå op ved fem tiden hver morgen... Inden da vågnede han typisk mellem 6.15-08.00 og en ekstrem sjælden gang ved fem tiden.
I hverdagene, hvor vi skal ud ad døren kl. 7.20, har jeg indtil for en måned siden som regel måttet vække ham kl. 6.30. Han bliver altid puttet kl. 20 om aftenen og sover med det samme. De sidste ca. 3 måneder har han sovet godt om natten – sover som regel igennem. (Inden da havde han ikke sovet igennem i flere måneder).
Om dagen spiser han og sover godt. (Sover mellem 1½- 3 timer om dagen. Som regel 2 timer). Dvs. han sover nu 10½-12 timer i døgnet. Det er nok sådan cirka en time mindre, end han plejer. Han har nok altid sovet lidt under gennemsnittet men pludselig virker det som om, at hans søvnbehov fra den ene dag til den anden er blevet mindre. Der er mørklægningsgardin på hans værelse, så jeg tror ikke, at det har noget at gøre med, at det er blevet lysere udenfor.
For et par uger siden prøvede vi i en weekend med succes at vække ham efter 1- 1 ½ times middagslur. Derefter begyndte han selv at sove en kort middagslur i ugen efter i vuggestuen og sov så til ca. 6.15 om morgenen de fleste dage (dog tydeligvis urolig søvn fra ca. kl. fem.). Nu sover han længere middagslur igen og står også op kl fem igen....
Så mit spørgsmål går på: Vil det være hensigtsmæssigt at vække ham fra sin lur efter måske 1 ½ time, selvom man jo tænker, at han må trænge til en god middagslur, når han kun sover 9 timer om natten? I vuggestuen tror de på, at ”søvn avler søvn”. Det vil sige, at en lang middagslur giver en god lang nattesøvn. Det synes jeg bare ikke er min erfaring.
Det skal lige siges, at han nogle gange er træt og pylret hele formiddagen efter at være stået så tidligt op. Nogle dage falder han nærmest omkuld inden 11. Andre dage virker han upåvirket og er ikke blevet puttet tidligere end normalt til middagslur i vuggestuen. (Bliver nomalt puttet 11.30-11.45).
Jeg serverer ikke morgenmad før ca. 6.45 – det accepterer han fint, så han vågner ikke af sult. Når han vågner, lægger jeg mig med ham på en madras og forsøger at få ham til at sove igen. Det virkede engang, men det gør det altså ikke mere.
Klokken fem er han bare vågen og vil lege med sine sovebamser…
Faktisk er han næsten altid fuld af energi om aftenen og kan let få en opblomstring der. Så jeg tror ikke, at han er et A menneske. Han plejer snarere at være et B menneske.
Har også tænkt, om det måske bare er en periode, han skal igennem?
Venlig hilsen
en mor til en morgenfrisk lille dreng