Svar: Står pludseligt tidligt op....
3. maj 2010
Alder:
19 mdr.
Kære mor til morgenfrisk dreng
Det kan sagtens være en periode I skal igennem og det kan sagtens ændre sig af sig selv i løbet af det næste stykke tid. Din dreng sover jo ikke umiddelbart for meget og vågner derfor ikke fordi han er udhvilet og af gode grunde ikke kan sove mere, men vågner måske fordi der udviklingsmæssigt sker meget med ham lige nu og at han derfor sover lidt mindre end tidligere ...
Til en vis grad er det rigtigt at søvn avler søvn, forstået på den måde at en god rytme om dagen, både hvad angår søvn og mad naturligt spiller positivt ind på nattesøvnen. Men man kan naturligvis godt sove for meget om dagen og dermed risikere at nattesøvnen bliver for kort - f.eks. er det uhensigtsmæssigt hvis et barn på 1½ år pludselig sover 5 timer om dagen og 8 timer om natten, så vil jeg helt klart anbefale at barnet vækkes om dagen, så nattesøvnen forlænges. Samlet set kan man jo ikke forlange at børn på 1½ år sover mere end 13½ time i døgnet ... - nogle sover lidt mindre, andre lidt mere :)
Jeres dreng sover ikke så meget og bør som udgangpunkt derfor have lov til at sove 2-2½ times middagslur hvis han har brug for det og så må du se om ikke nattesøvnen forlænges igen, i takt med at han kommer lidt videre i sin udvikling. Men du skal naturligvis overveje, hvordan hans behov dækkes bedst og hvis du fornemmer at han på sigt trives bedst med en middagslur på 1½ time fordi det giver en længere nattesøvn, så er det naturligvis okay at gøre sådan. Det vigtigste er at se på hvordan han trives bedst.
Det er vigtigt at han får den søvn han viser behov for, fordi han vokser under søvn, hans krop får fornyet energi, han får bearbejdet alle de oplevelser han har haft i løbet af dagen, man kan sige at han ’lærer og bliver klogere’ af at sove.
Derudover så styrkes børns immunforsvar, når de sover. Deres overskud til at lege, være sammen med andre børn og i det hele taget til at lære noget, er betydeligt større, når de får den søvn de har behov for. Hvis børn ikke får sovet nok, så bliver de irritable, de giver let op, de leger dårligere - de får en unødig dårlig dag.
Så når man vurdere, hvorvidt en dreng som jeres skal vækkes fra sin middagslur, så er man altså nødt til at se på, hvordan han trives bedst. Måske har han bare lige nu en periode, hvor han er mere Lærke (A-menneske) end Ugle (B-menneske) og det er okay, sådan kan det faktisk godt skifte lidt med børn. Og så må I acceptere de tidlige morgener i en periode. Men hvis han trives med at I vækker ham og stadig har overskud til dagen, til leg osv. og ikke bliver pjevset, så synes jeg det kan være okay at afkorte hans middagslur, hvis det så giver ham længere og bedre nattesøvn ... Samlet set, sover han jo det samme, som du beskriver det og kommer således ikke til at mangle søvn.
Men lige nu skønner jeg altså at I skal se tiden lidt an ... selvom det er lidt hårdt at stå tidligt op :)
Håber mine tanker hjælper videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske