Svar: Vågner efter 30 minutter
3. maj 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Helle
Tillykke med lillebror :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng lige nu og han begynder at blive mere og mere bevidst om, hvad der sker omkring ham, han er igang med at opleve mere af verden og på en anden og mere intens måde end før.
Det betyder at han begynder at sove kortere lure om dagen, nogle gange opleves det som om at barnet begynder at powernappe og det kan være ganske fornuftigt at se lidt på dagens rytme og rutiner, regelmæssighed på dagen og indføre lidt små faste rammer.
Fordi han er så opmærksom som han er, så lader han sig ofte også forstyrre, når han f.eks. spiser. Han spiser lidt, slipper, kigger på dig, smiler til dig, tager fat igen, sutter, slipper, smiler, pludrer osv. og kommer der en ind i stuen, så drejer han hovedet og kigger efter den person og glemme måske næsten at han var igang med at spise ...
Der er så meget som er meget mere spændende end at spise og end at sove og det betyder at børn i denne alder nogle gange kommer ind i en rytme, hvor de slatspiser og slatsover lidt og altså som du oplever, har svært ved at tage de lidt længere søvnstræk.
Det er vigtigt at du lige nu ser ham som en aktiv baby og ikke længere som et spædbarn. Han skal have længere vågne perioder nu og han skal tumles med, trilles med, aktiveres fysisk og verbalt, I skal pludre, han skal kluk-le osv. han skal virkelig bruge sig selv både motorisk og mentalt. Vågne perioder skal være meget aktive perioder og han må gerne være vågen i 3 timer inden han puttes - hvis han så derefter sover godt og mere sammenhængende :)
Det kan ud over fokus på aktivitet også være en god idé at have lidt fokus på indtag af mælk og hvis du ammer, så vil det være en rigtig god idé at du forsøger at amme fra begge bryster mellem hver lur. Det vil sige starter med at amme fra det ene bryst, når han vågner af en lur, skifter ham, bøvser, pludrer osv. og så ammer du ham fra modsatte bryst inden han puttes igen.
Derudover vil det være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen. Netop i denne alder ligger den sidste lur ofte sent, så barnet naturligt også går senere i seng, måske først kl. 22 og det er helt okay - det ændre sig igen og til gengæld får man jo så måske lidt mere struktur på dagen ude at man skal stå ude og vugge i barnevognen igen og igen ...
Så mit råd til dig er altså umiddelbart at fokusere lidt på aktivitet i vågne perioder, ikke putte ham alt for tidligt men netop sikre at vågen tid er aktiv tid. Derudover ekstra mælk mellem hver lur og så arbejde på en rytme, med 3 lure dagligt. Det kan sagtens gøre noget positivt ved hans søvnrytme :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske