Brev:
Kræsenhed - 3 år, 6 mdr.
3. maj 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kræsenhed - 3 år, 6 mdr.
Kære Helen
Det er altid en fornøjelse at læse de gode råd du giver til forældre, og jeg kan se at der er mange, der står med de samme udfordringer som os. Alligevel vil jeg gerne høre, om du har nogle gode råd mht til Jonatan (3½ år) og hans kræsenhed.
Inden han blev 1 år spiste han ALT! Elskede mos og grød og rugbrød og spiste det i store mængder. Men nærmest fra den ene dag til den anden ville han pludselig kun have ganske få fødevarer, og det er blevet færre og færre ting vi kan få i ham. Vi har hele tiden tænkt, at det var noget som ville gå over af sig selv, hvis bare vi ikke fokuserede for meget på det. Han har derfor fået lov til kun at spise det han ville, dvs ris, pasta eller brød men vi har aldrig lavet speciel mad til ham. Og hvis han ikke har villet spise noget, så har han ikke fået mad senere på aftenen. Han har dog heller aldrig efterspurgt det.
I løbet af dagen spiser han ok, men ikke særlig varieret: havregryn med rosiner til morgen, 4 kvarte til frokost med kødpålæg (spegepølse ell skinke), ost og nogen gange figenpålæg. Derudover gulerødder og æble.
Han bliver altid hentet i børnehaven før 14, så vi spiser frugt herhjemme. Det er som regel en bolle med ost, smoothie og måske lidt melon eller banan.
Han får ikke kiks og saft o.lign. til daglig, så det er ikke det der mætter ham.
Til aften forsøger vi altid at lave varieret og sund mad, som vi voksne spiser og nyder. Ingen af os er bestemt kræsne. Jonatan har aldrig lyst til at smage noget, og vi prioriterer højt, at det skal være hyggeligt at spise sammen, så derfor har vi aldrig presset ham til hverken at smage eller at spise. Han spiser som regel lidt ris, pasta eller brød, men lige så ofte vil han slet ikke have noget. Kun når vi får boller i karry spiser han noget der ligner et rigtigt måltid!
Jeg synes at vi har prøvet alle de gode råd jeg har kunne opstøve: Han har været med i køkkenet mange gange og hjulpet med at lave mad. Han synes også det er sjovt, men han har ikke haft lyst til at smage overhovedet.
Vi får tit pitabrød og lign. med maden fordelt i små skåle så det hele er lige til at gå til og ser indbydende ud, men heller ikke det har virket.
Et stort fad med grønsagsstænger og forskellig lækker dip burde friste de fleste, men Jonatan lader sig ikke lokke...
Tit ved jeg, at han vil kunne lide maden hvis bare han smagte det, men når han nægter at smage er det jo svært. Skal vi tvinge ham til at smage tror du?
Han får ikke andre grønsager end gulerødder, og sjældent kød og aldrig fisk. Jeg giver ham en vitaminpille om morgenen, men ville så gerne have noget sund og lækker mad i ham!
Han er superaktiv og løber rundt det meste af dagen, så han burde have brug for masser af energi.
Det skal siges, at han vokser som han skal; 100 cm og 16,5 kg, så han har en fin størrelse.
Håber du kan komme med lidt nye ideer!
Mange hilsener
Mille.