Svar: Sove - 0 mdr.
3. maj 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Lotte
Først, - jeg synes ikke det er egoistisk at supplere amning med flaske, i stedet for at amme hver 2 time døgnet rundt. Det lyder som om at du har truffet et valg som er godt for både dig og Josefine - ja for hele familien :)
Dernæst, så er det ikke korrekt at man ikke må vugge, kæregne, holde, amme sit barn i søvn - eller hvad du nu har læst. Det er den forkerte bog du læser! Og det vil du også kunne se, når du modtager min bog - jeg er slet ikke tilhænger af disse principper. Din datter er ikke engang en måned endnu og hun har naturligt mest ro og sover aller bedst, når hun ligger hos dig - hun kan mærke din vejrtrækning, din varme, hører din hjertelyd - hvad kan være dejligere og mere trygt, det er jo det hun kender fra de 9 måneder hun har ligget inde i dig :)
Med det er klart at det vil være rigtig dejligt, hvis hun kan lære at sove i sin lift eller vugge og derfor vil det være super godt, hvis du forsøger at arbejde på en rutine, hvor du ammer hende fra det ene bryst, lader hende spise det hun har brug for det, så skal hun bøvse, skiftes - ha en ren ble osv. og så skal hun f.eks. have modsatte bryst eller have en flaske og derefter skal hun så puttes, hvor du ønsker hun skal sove :)
Om natten må du gerne tage hende over til dig og amme hende liggende i din seng, du kan også sætte dig op - fordi det kan gøre at hun spiser mere aktivt, og når hun så er færdig med at spise, så erstatter du f.eks. brystet med en sut og evt. en sutteklud, der dufter lidt af dig og så puttes hun igen i sin lift eller vugge.
Så ro på - ingen pres, lyt til dig selv, lyt til det der føles rigtigt, det er som regel rigtigt :)
Hvis du putter hende og hun græder, så må du vurdere, hvad gråden handler om. Hvis det er lidt småklynk fordi hun lige pjevser lidt inden hun falder i søvn, så er det fint at lade hende ligge og så vugge vuggen eller svinge liften lidt. Hvis hun græder rigtigt, så skal du tage hende op, berolige hende i din favn, evt. give hende lidt mere mælk og så derefter prøve at putte hende igen :)
Det kan hjælpe dig at du svøber hende, at du i forbindelse med at hun har fået mælk og bliver skiftet, kommer hende i et svøb og så ammer du hende eller giver hende flasken imens hun er svøbt. Herefter flyttes hun så fra din favn og ned, hvor hun skal sove, svøbet vil gøre at hun føler sig omsluttet og tryg, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Hun skal ikke puttes før hun er lige ved at falde i søvn :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske