Svar: Vågner meget tidligt - 8 mdr.
4. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Der er flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele mine tanker med dig.
For det første er det vigtigt at din datter fortsat ammes 3 gange i døgnet og du kan med fordel meget fint amme hende inden hun skal sove og puttes til natten kl. 19-19.30 og så vil det være super godt, hvis hun også kunne blive ammet kl. 23 inden du selv går i seng. Og her gerne ammes fra begge bryster, så hun fyldes rigtig godt op - man kalder dette for et drømme måltid, fordi hun sover imens hun får mad - du behøver altså ikke vække hende, men bør tage hende op og give hende et drømmemåltid og putte hende igen. Ved at fylde hende lidt ekstra op sen aften, kan du være heldig at hun kan sove længere.
For det andet, så spiller hendes dagsrytme også ind - tingene hænger jo sammen ... Det er klart at når hun vågner meget tidligt, så sover hun også tidlige lure og det der skulle være en formiddagslur, bliver pludselig til en morgenlur i stedet osv. Og det ender med at hun så får 3 lure i løbet af dagen, hvor det faktisk ville være bedre at hun kun fik to ...
Det siger jeg, fordi den sidste lur ofte kommer til at ligge efter kl. 16 og det er sådan, at al søvn der ligger efter kl. 16 naturligt vil 'æde' af nattesøvnen. Det betyder at hun enten vil gå senere i seng, vil begynde at få en vågenperiode om natten eller som jer - vil begynde at stå meget tidligt op.
I første omgang vil jeg anbefale at du forsøger at amme hende sen aften, så hun fyldes ekstra godt op med mælk der og satse på at det er nok til at få hende til at sove lidt længere om morgenen.
Hvis dette ikke virker, så nytter det ikke noget at putte hende senere, så er det hele dagsrytmen I skal ind at ændre på - og det betyder at hun i stedet for at blive puttet til morgenlur kl. 8 stille og roligt skal have flyttet sin lur, så hun sover formiddagslur i stedet. Det samme skal man gøre med middagsluren og i takt med at lurene ligger senere, vil hun naturligt begynde at kunne springe den 3 lur over. Hun holder altså op med at sove efter kl. 16 og det vil påvirke hendes nattesøvn.
Samtidig med at der ændres på søvnrytmen om dagen, skal der også fokus på hendes madindtag, både hvad hun spiser og hvad tidspunkter hun får mad på. Hun skal stille og roligt køres hen mod en rytme, hvor hun naturligt får frokost mellem 11-12 som de får i dagplejen/vuggestuen, så hun stille og roligt får en hverdag, der passer med de andre børns og med den hverdag I også kunne tænke jer.
Men altså til at starte med, så mælk sen aften og se hvad der sker ved det - og hvis det så ikke hjælper, så må I skrive igen og så taler vi om, hvordan man så ændrer rytmen, hvis det er der jeres udfordring ligger - men en ting af gangen :)
Håber I er hjulpet lidt videre på vej - fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske