Svar: 3 år og mareridt
24. juni 2004
Alder:
3 år
Mareridt og onde drømme er meget almindeligt især i 3-4 års alderen. Et barn der har mareridt vil ofte vågne skrigenden og grædende, måske være i stand til at fortælle noget om drømmen eller kun kunne sige at det drømte noget uhyggeligt.
Drømme er jo som regel en bearbejdning af dagligdagens hændelser og det er derfor en rigtig god idé at skåne barnet for uhyggelige historier og film. vær opmærksom på at tegnefilm, som ofte af voksne kan opleves som helt harmløse på børn kan have en anden effekt.
Når jeres søn har mareridt, så forsøg at berolige ham så godt I kan, stryge ham over kinden og håret og putte ham igen. Et barn med mareridt vil som regel falde til ro ved forældrenes berøring og sove roligt videre.
For nogle børn hjælper det at have en natlampe tændt, men for andre virker det modsat idet lampen laver skygger og med en livlig fantasi kan det blive værre.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske