Brev:
Mad- og søvnrutiner hos prinsesse
4. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Mad- og søvnrutiner hos prinsesse
Kære Helen.
Har lige lidt spørgsmål. Igen mange tak for dine tidligere svar på spørgsmål. Det er noget, der hjælper os godt igennem vores nye roller som forældre.
Vi er kommet godt hjem til det dejlige danske forår og nyder den friske luft og det begyndende varmere vejr.
Jeg er desværre stoppet med at amme vores datter, da der ikke var mere tilbage - eller så var der bare ikke nok næring i det - hun virkede enormt sulten, så vi prøvede med en flaske MME og det sugede hun til sig... så nu står den på flaske og en enkelt amning om tidligt om morgnen - men det er vist mere for hyggens skyld.
Jeg har lige lidt spørgsmål til hendes søvn og madrutiner.
Vores dag ser ud som følger:
Liva vågner 5.30-6 og kommer ind i vores seng hvor hun bliver ammet lidt, hun falder i søvn og sover ca. en time - så hygger vi i sengen og står op ved 8 tiden.
Hun får øllebrød til morgenmad - får vand i kop, men er ikke så god til det endnu - det er som om hun har hul i hagen ;)
Hun sover formiddagslur kl. 9.30, jeg giver hende en flaske med 210 ml MME inden - hun spiser næsten det hele.
Hun vågner igen ved 12 tiden - kommer ind og får grød med frugtmos - evt en appelsinbåd eller blommebåd i hånden - vand i kop.
Leger, gynger etc.
ved 13-14 tiden er hun klar til en lur igen, bliver tilbudt flaske igen - nogengange spiser hun 100 ml andre gange mere. Sover en time eller to.
ved 16 tiden kommer hun ind igen og får lidt frugt eller grød og frugt+ vand.
Leger etc.
Hun nyder at være med i haven, sidder i barnevognen og ser på fugle og fly, træer og os, der arbejder i haven.
Jeg går tur med hende et par gange om dagen - når hun lægges til lur, går vi op og handler med barnevognen eller bare en tur. Hun sover altid ude om dagen.
Hun er meget glad og snakker og triller rundt. Hun er lige på nippet til at kravle - løfter numsen og rejser sig højt på armene. Hun kommer bare baglæns istedet for forlæns :)
Om aftnen ved 18-19 tiden spiser vi aftensmad. Hun får forskelligt mos og gulerodsstav og frugtbåd til hånden.
Hun får flaske en time efter og bliver lagt i seng - det går for det meste fint - nogengange skal hun lige have lidt mere hygge med mor og far.
Hun sover til kl 00-01, hun græder, men vågner ikke helt - men skal have flaske for at sove igen. Hun vågner ved 3 tiden igen.... øv..... og så starter ved så ved 5.30 tiden igen. Vi har prøvet med vælling, men det ville hun kun et par dage, nu afviser hun den og vil hellere have MME...
Nu kommer spørgsmålet...: Er det en ok plan? Hvordan får vi hende til at sove fra 00-5.30 uden mad... har prøvet bare at tilbyde hende sutten, putte hende og lægge hende en en ny sovestilling, men det er ikke nok for hende. Det skal lige siges at hun ikke er spilvågen, men bare halvvågen.
Hvad med mad? Hvad må hun begynde at få nu? Kan vi begynde så småt med små hapsere og hvordan gør vi?
Ja... vi er jo nye forældre og vil jo bare gøre det bedste og det rigtige.
Hun bliver 8 måneder om 9 dage, jeg starter på job om 1 månede... så skal hun jo passes.... nok i starten af far, der tit er hjemme og af farmor et par dage - vi er ikke sikre på at få dagplejeplads til start af juni. Hvordan forbereder vi hende på at undvære mor, som jo er sammen med hende 24/7...?
På forhånd tak for din tålmodighed med at læse et lidt rodet brev. Tak fordi DU er her - det er vi mange, der er så taknemlige for.
Mange venlige hilsner
Irene