Svar: Mad- og søvnrutiner hos prinsesse
4. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Irene
Velkommen tilbage til Danmark - kolde Danmark ... Skønt at du kan se det dejlige ved det danske forår, med den varme I kommer fra :)
Det vil være relevant at Liva nu får 3 flasker/amninger dagligt og de vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen - og altså være helt væk fra dagen, eller vil ligge aften, sen aften og inden middagslur. Det er en god idé at give flaskerne på disse tidspunkter, fordi det giver plads til mere rigtig mad i maven.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05.30-6: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, tun. Suppleres også gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Hun skal altså have både brødhapsere og grøntsagsmos til frokost, vand af kop.
Evt. flaske og puttes til middagslur ca. 13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan, lidt rugbrødsdrys eller hvad du nu synes. Vand af kop.
Aften 18-18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, kød og fiskeretter. Det kan være retter som boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne, laks, fiskefrikadeller, almindelige frikadeller, rødspættefilet osv. Retter med mild fisk, hakket kød og sovs af en eller anden slags er altid godt. Der gives både lidt mad i stykker og mos. Maden tager udgangspunkt i jeres mad og den skal smage af noget :) Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som havregrød inden sengetid, hvis hun ikke har spist så meget til aften. Den indgår som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne, drømmemåltid kan man kalde det :)
Sover herefter uden at få mælk til næste morgen tidlig.
Når hun vågner kl. 03 må du hjælpe hende med stillingsskift beroligende hænder osv. - Mælk behøver hun ikke, hvis hun har fået mad og mælk som planen her foreskriver :)
Kl 05 kan det være et reelt behov, det afhænger af hvorvidt hun får 2 eller 3 flasker i løbet af dagen ... Hvis du gerne vil helt væk fra amningen tidlig morgen, så kan du prøve at lirke brystet væk fra hende, så hun lærer at sove uden. Altså amme, men lirke brystet væk og sætte noget andet i stedet, så hun får mindre og mindre mælk og til sidst helt kan undvære. Så kan hun nøjes med at komme over til dig og tilsidst kan hun blive liggende i sin seng og behøver ikke komme over i din favn.
Ar undvære mor kan hun ikke foreberedes på - desværre, man kan ikke hærde hende ved at lade hende blive passet ekstra af andre eller lignende. Det bedste du kan gøre er at give hende ekstra meget nærhed, omsorg og fysisk kontakt. Forestil dig at hun har et 'mor-depot' der skal fyldes op og jo mere det er fyldt, jo mere er der at tære af, når du ikke er der.
Og så er det naturligvis vigtigt at den der passer så vidt muligt følger den dagligdag lillepigen er vant til og at der er så meget genkendelighed som muligt, genkendelighed er tryghed for børn :)
Rigtig meget held og lykke med det hele, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske