Svar: Mælk, hvilken slags?
5. maj 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Conrads mor
Den bedste kilde til kalk er mælk og det anbefales at børn efter 12 måneders alderen tilbydes min. 350ml mælk dagligt, for at være dækket ind - men max 500ml, alt incl. for at sikre plads nok i maven til anden mad.
Det anbefales at give letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen, det vil sige med 1,5% fedtindhold. Hvis man vil sikre sit barn ekstra fedtstof fordi man har et meget slankt barn, så kan man dog også give med sødmælk og sødmælksprodukter, som har 3,5% fedtindhold.
Det anbefales ikke at give soyamælk!
Omkring rismælk, soyamælk og andre alternativer til komælk så skriver Sundhedsstyrelsen: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).
Det anbefales at stoppe med flaskerne med den alder din dreng har nu og det betyder også at hans indtag af mme stopper - modermælkserstatning hører til i flaske og det er vigtigt ikke at begynde at komme sødmælk eller letmælk i flaskerne i stedet. Han skal altså væk fra flaskerne og lære at drikke sit behov af en kop. Som putteritual kan gives lidt mælk af en kop og en godnathistorie i stedet.
Yoghurt naturel tæller også med i mælkeregnskabet, ost er også en vigtig kilde til kalk, sovs tæller med. Så når det anbefales at han får mellem 350-500ml dagligt, så er det altså alt incl.
Jeg håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske