Brev:
Nye rutiner for godnat ønskes
5. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Nye rutiner for godnat ønskes
Hej Helen
Jeg har ofte, gennem de sidste par år, benyttet mig af dine svar til andre, som inspiration til at løse problemer med mine egne børn, men har nu brug for et mere konkret svar og håber derfor, du kan hjælpe mig.
Vi har en dreng Gustav på 3 ½ år og en pige Sofia på 10 måneder. Gustav går i børnehave, hvilket han er meget glad for (dog tog det lang tid for ham at blive tryg ved det, da han er en lille tryghedsnarkoman og var meget glad for sin dagplejemor) og Sofia er netop begyndt i dagpleje, hvilket også nok skal blive godt, når hun lige vænner sig til det.
Det som ikke rigtig fungerer og som min mand og jeg er enige om, at der skal laves om på, er når de skal i seng om aftenen.
Kort beskrevet har de begge været kolik børn og derfor været vant til at blive svøbt og vugget i søvn.
Gustav bliver selvfølgelig ikke vugget mere, men vi skiftes dog til at sidde hos ham, til han sover om aftenen. Noget som egentligt ikke har været et problem for os, da han for det meste falder hurtigt i søvn og vi begge synes, at det (for det meste) har været en god afslutning på dagen for ham, at vi er der for ham og har tid til ham.
Hans rutine (og som den har været i meget lang tid) er op i seng, når vi siger det, ud at børste tænder, drikke vand, finde en bog, sidde i gyngestolen ved siden af hans seng og læse sammen, over i egen seng og så lægge sig til at sove, mens vi (den der putter) sidder i gyngestolen hos ham, til han sover. Herefter lister vi ned, når han sover (hvilket vi jo godt ved, ikke er verdens bedste metode:))
Sofia har vi puttet nedenunder i stuen. Hun havde som sagt kolik og vi havde hende derfor ved os, da hun var mindre, da hun græd meget og de første par måneder, stort set kun sov, når vi sad og vuggede hende.
Da kolikken stoppede, fortsatte vi med at have hende hos os på sofaen, da hun fortsat godt kunne vågne mange gange i løbet af en aften og vi ikke ville løbe op og ned at trapperne, med risiko for at vække Gustav.
Hun har altid været godt træt og putteklar efter aftensmad, så det har været rimeligt nemt at få hende til at sove, evt. med en flaske og altid mens vi sad med hende i armene, svøbt i dynen. Når hun var faldet i søvn kunne vi lægge hende på sofaen, hvorefter hun sov (dog ikke særligt tungt og ofte med mange opvågninger), indtil ved 22.00 tiden, hvor hun har fået en flaske vælling ofte i søvne. Herefter bliver hun lagt i seng og sover nu hele natten.
Hun sover i tremmesengen i vores soveværelse. Både fordi vi simpelthen mangler et værelse til hende (regner med snart at skulle bygge til) og fordi hun som regel sover godt, hvis hun bare får sutten et par gange i løbet af natten.
Det har altså kørt rimeligt fast over lang tid og fungeret for os, selv om vi selvfølgelig ofte har snakket om, at nu burde vi også snart få hende op i seng mv.
Nu er problemet så, at hun fortsat er meget træt efter aftensmad og gerne vil puttes, så snart vi er færdige med mad, bad osv. Den ene putter hende svøbt i dynen, i favn, på sofaen og den anden går ovenpå med Gustav.
Når Gustav så er faldet i søvn og det burde være ”voksentid”, så vågner hun og er superfrisk og synes det er vældig hyggeligt med mor og far for sig selv. Så sidder hun ofte og snakker og leger og synes som sagt selv, det er vældigt hyggeligt, indtil hun begynder at blive træt igen ved 21.00 tiden. Dog er hun nu ikke længere nem at putte og hun græder ofte voldsomt 15-45 minutter, før hun giver sig.
Det fungerer jo selvfølgelig overhovedet ikke for nogen af os og vi synes også det er synd for hende, for det er jo ikke det, hun har brug for.
Vi vil så gerne have en helt anden putterutine. Én hvor de bliver lagt i deres egne senge, får læst historie og så godnat. Én hvor stuen er ”børnefri” efter kl. 20.00.
Jeg starter på arbejde igen om 2 uger og vi har virkelig brug for at vi får lavet om på nogle ting nu og har.
Vi har snakket om at de evt. skal have værelse sammen og så at én kan putte dem begge, ved at de ligger i hver sin seng og vi sidder ved dem. Det ville være fantastisk, hvis én kunne putte dem alene, da vi lige nu er bundet op på en dum rutine, som kræver, at vi begge er hjemme hver aften.
Samtidigt er vi nervøse for, at det vil give en masse skrig og skrål og at Gustav ikke vil få den ro og hvile, som han har brug for. Han skal helst sove seneste kl. 19.00 – 19.30, for at være udhvilet og klare en hel dag i børnehaven uden at falde i søvn på sofaen, når han kommer hjem. (Det har han gjort det første halve år, men det begynder nu at gå ud over sengetid om aftenen, hvilket igen går ud over en god start på dagen, hvis han kommer for sent i seng, så vi holder ham vågen efter børnehave og sørger i stedet for, at han kommer tidligt i seng.)
Jeg tænker på, om hun sover for meget i løbet af dagen, men kan næsten ikke se, hvordan det skulle blive mindre, da hendes dagplejemor så skal vække hende – hvilket synes unaturligt til sådan en lille én.
Vi står i hverdagene op 5.30, hvor Gustav også vækkes. Hun vågner som regel af sig selv, når vi begynder at pusle, men kan også få lov at sove lidt længere, da jeg som sagt ikke er startet på arbejde endnu. Så vågner hun som regel inden for 30-45 minutter.
Hun møder i dagpleje kl. 6.30-7.00 og lægges ud til morgenlur omkring kl. 8.00. Så sover hun ca. 1 time. Så sover hun 2-2½ time over middag – enkelte gange har hun sovet endnu, når jeg henter hende 14.30. Hun sover ikke, når hun kommer hjem. Ofte er hun meget glad for at lege med Gustav og så spiser vi allerede aftensmad kl. 17.00.17.30, for at Gustav kan komme tidligt i seng.
Vi giver hende morgenmad (grød) inden hun kommer i dagpleje, men det bliver som regel kun et par skefulde. Så får hun grød igen i dagpleje efter morgenlur.
Til frokost er det rugbrød med øllebrød ovenpå. Efter middagslur er det frugt og evt. lidt brød. Til aftensmad spiser hun det samme som vi andre får. Og så får hun som sagt en flaske, når vi putter hende og en stor flaske vælling kl. ca. 22.00.
Nå, det blev en ordentlig omgang – håber du kan finde hoved og hale i det.
Som sagt så trænger til at få ”rystet posen” og begynde helt forfra, men ved simpelthen ikke, hvordan det vil være bedst at gøre det.
Målet er, at de bliver puttet i deres egne senge – evt. på værelse sammen – og at de sover hele natten.
Håber du kan hjælpe med en plan eller nogle ideer for, hvordan vi kan indføre nye rutiner.
Med venlig hilsen
Maiken