Brev:
Elastik i dagsrytmen
5. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Elastik i dagsrytmen
Kære Helen,
Først og fremmest tak for det råd du gav os mht. at sove uden svøb. Det er dejlig konkret og let at omsætte.
Men jeg er igen lige nødt til at spørge dig om noget mht. dagsrytme. Jeg har jo skrevet, at vi har en ret fast dagsrytme, selvom vi aldrig ved aldrig ved, hvor længe Marie sover om dagen. Jeg kan sagtens forstår, hvad du mener, når du skriver, at børn ikke kan kommes i kasser, og at vi skal lægge hende hen og sover alt efter, hvor længe den sidste lur varede.
Men hvor meget elastik skal jeg lave i rytmen uden at det ender i kaos? Efter at jeg begyndte at holde rytmen helt fast, og vi gik fra tre til to lurer, sover Marie længere lure end før, ligesom hun generelt sover mere sammenlagt i løbet af et døgn. Men samtidig virker hun også tit træt Når hun vågner om morgenen går den kun 45 min til hun er træt igen og gnider øjnene. Om formiddagen er det tit efter kun 30 min, at hun virker træt.
De dage, hvor hun er alt for træt, og jeg lægger hende i seng tidligere, er tit kaos agtige med korte lure og en mere sur og træt baby. Men som sagt virker hun også træt, når hun sover på faste tidspunkter.
Bare ikke ligeså træt. Hendes læge mener, at hun er mere træt end andre, fordi hun er en helt utrolig aktiv pige.
Det dur jo hellere ikke med en dag uden struktur, hvor vi bare lægger hende hen, når hun gnider øjnene, gaber og begynder at bliver pylret, for så skulle hun lægges hen 4 gange om dagen og ville alligevel ikke sove mere end 25 min ad gangen.
Desuden gider hun heller ikke sove så mange gange. Om natten sover hun godt omkring 11,5 timer.
Hvilken dagsrytme er bedst for hende? Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre...
Mange hilsner,
Sanne