Brev:
Grød eller mos? - 6 mdr.
5. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Grød eller mos? - 6 mdr.
Hej
Jeg skriver til dig for at få lidt råd på forskellige ting.
Vi har et hjertebarn og den forbindelse har der efterfølgende været nogle andre udfordringer. Bl.a. det med maden, vores søn er fra nov. 09 og var fuld sondeernæret fra fødslen til d. 15. marts 2010. Det er gået okay efterfølgende, med en langsom øgning af vægten.
Vi har skiftet MME nogle gange men er nu endt på enfatrini som han godt kan lide. Han er en lille dreng. Lige nu vejer han 5400 og 65 cm. Han har tabt sig lidt pga. han har en virus lige nu. Han spiser cirka hver anden time, om natten kan der godt gå lidt længere.
Nå men første spørgsmål er omkring grød/mos. Vi har tænkt lidt at springe grødfasen over og gå direkte til kartoffelmos. For at der ikke sker alt for meget nyt. Er det en dum ide eller kan man sagtens det?
Vi er startet lidt på grød (en uge, og han bliver tilbudt om aftenen), men munden er bare LUKKET…. Kan vi gøre noget for at få ham til at åbne den? Han åbner den hellere end gerne når vi kommer med koppen der er vand i og drikker lystig. I dag snød jeg ham så lidt og viste ham glasset og tog den hen mod munden så han åbnede den. Der skyndte jeg mig så lige at snige en ske grød ind. Det gjorde jeg 2 gange og så stoppede jeg for at han ikke skulle blive sur og så ikke vil drikke vand pludselig.
Men har du nogen ideer til at få ham til at åbne munden?
Er der nogle tidspunkter du vil foreslå er bedre end andre.
Lige nu giver vi ca. 17.30, men tror vi prøver efter formiddags luren i stedet, for han virker meget træt der til aften på trods af sen lur.
Så noget helt andet. Vi har problemer med at han gerne vil have fingrene inde i munden og hiver dem ud igen hvor han kradser i den nederste gumme så det bløder. Specielt om natten og morgenen. Og det er ikke altid bare lidt blod, med så meget hans fingre og nogle gange yderst på ærmet bliver røde.
Udviklingsmæssigt skulle han gerne kunne have lov at få fingrene i munden men han skal jo ikke kradse hul.
Rent udviklingsmæssigt skal det siges han er ca. 3 mdr. bagefter pga. det lange sygehus ophold.
Der er mange er sket mange ting med ham, som ikke er til at skrive nu for så bliver jeg aldrig færdig. Men har lige brug for råd og vores egen sundhedsplejerske er vi ikke helt tilfreds med.
Har læst mange af dine svar med stor nytte. Specielt dem om døgnrytmer :) Som vi selv har meget svært til at få op at køre pga. de mange undersøgelser så mange steder.
Hilsen
Mor til hjertebarn