Svar: Fignestænger / pålæg
6. maj 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Dorthe
Frugtpålæg hører til det man kan kalde for "tørret frugt" i modsætning til frisk frugt som vi spiser.
Tørret frugt indeholder, som du skriver, ofte rigtig meget sukker og derfor anbefales det at man som udgangspunkt giver sit barn frisk frugt. Tørret frugt, kan derudover klistre til barnets tænder og giver dermed grobund for huller.
Der er naturligvis forskel på tørret frugt og hvad man køber, noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ... Noget tørret frugt bliver faktisk tilsat ekstra sukker og det kan være svært at opdage, da der ikke er lovkrav om, at tilsat sukker skal angives på pakken ...
Jeg har tidligere været i dialog med Castus, som sandsynligvis producerer de figenstænger og pålæg du refererer til. Jeg kan derfor oplyse at disse ikke er tilsat hvidt sukker, men indeholder naturligt frugtsukker. Produkterne fra Castus har et fiberindhold mellem 8-14 gram pr. 100 gram.
Tørret frugt indeholder generelt også fibre og de kan derfor være gode for fordøjelsen. Det er trods alt et bedre alternativ til slik, - det er altså bedre at give din datter lidt tørret frugt eller et stykke rugbrød med figenpålæg, end det er at give hende en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg.
Jeg håber dette hjælper dig videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske